عملکرد وزارت بهداشت در عرصه‌های بین‌المللی رضایت‌بخش نیست

بنابراین پیشرفت حاصل نخواهد شد مگر اینکه فعالیت‌های خود را در عرصه‌های بین‌المللی توسعه دهیم.دکتر مخبر دزفولی روز سه‌شنبه، 19 مرداد ماه در نشست رؤسا و معاونین آموزشی مناطق 10 گانه آمایش کشور، طرح تحول آموزش پزشکی را از برنامه‌های ضروری و مهم در حوزه سلامت دانست و افزود: حدود یک سالی است که از اجرای طرح تحول آموزش پزشکی می‌گذرد. وزارت بهداشت در طول این مدت دستاوردهای خوبی در این زمینه به دست آورده، به طوری که طرح آمایش سرزمین در حوزه آموزش عالی از طریق این وزارتخانه در کشور نهادینه شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از بخش‌های اساسی نقشه عالی جامع علمی کشور این است که در عرصه علم و فناوری و آموزش عالی باید بتوانیم آمایش سرزمین داشته باشیم. به طوری که در بخش‌های مختلف جغرافیایی کشور وظیفه و موضوع آموزش عالی مشخص شود که وزارت بهداشت در این زمینه پیشرو بوده و اقدامات انجام گرفته توسط این وزارتخانه به عنوان مدل و الگویی برای وزارت علوم به شمار می‌رود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: طرح آمایش سرزمین‌ها در وزارت بهداشت از لحاظ کمی و کیفی مدل مناسبی محسوب می‌شود. به طوری که منطقه‌بندی و سطح‌بندی بهتری انجام شده است و در هر منطقه تعداد دانشجو، اعضای هیات علمی و مزیت‌های استانی مشخص شده است. در واقع وزارت بهداشت با این اقدام خود نگرانی‌های چند سال قبل این وزارتخانه را کمرنگ کرده است.

دکتر مخبر دزفولی اضافه کرد: خوشبختانه طی چند سال اخیر در وزارت بهداشت سیاست‌گذاری‌های خوبی نظیر طرح تحول سلامت اجرایی می‌شود که این گونه اقدامات بزرگ همراستا با اهداف نقشه جامع علمی کشور است.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای آموزش پزشکی در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: نگرانی‌ که در شورای انقلاب فرهنگی وجود داشت، این بود که مسؤولان نظام سلامت به دلیل مشغله‌های فراوان رویکردهای آموزشی را فراموش نکنند و با برنامه‌ریزی‌های درست آموزشی نیازهای کشور برطرف شود که خوشبختانه وزارت بهداشت این نگرانی‌ها را برطرف کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، عملکرد وزارت بهداشت در حوزه بین‌المللی را بسیار ضعیف ارزیابی کرد و گفت: انجام اقداماتی نظیر طرح تحول سلامت و یا تحول آموزش پزشکی به حوزه داخل کشور مربوط می‌شود. اگرچه در این زمینه موفقیت‌های خوبی به دست آمده است؛ اما هنوز دستاوردهایی در عرصه‌های بین‌المللی در وزارت بهداشت وجود ندارد.

وی ادامه داد: نسبت دانشجوی خارجی به دانشجویان داخلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بسیار کم است؛ به طوری که تنها حدود 1000 دانشجوی خارجی در این دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند و این آمار بسیار ناامیدکننده است؛ چراکه برخی کشورهای ضعیف منطقه در این عرصه موفق بوده و ده‌ها هزار دانشجوی خارجی تربیت کرده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر بخواهیم دستاوردهای مهمی را که در عرصه پزشکی به دست آمده، جهانی کنیم و به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم، باید در عرصه‌های بین‌المللی بسیار فعال‌تر وارد شویم؛ اگرچه چالش‌هایی ممکن است در این عرصه وجود داشته باشد، اما وزارت بهداشت باید راهکاری را برای رفع این چالش‌ها و مشکلات پیدا کند. بنابراین نگاه ما به پزشکی نباید به داخل کشور محدود شود.

دکتر مخبر دزفولی با تاکید بر اینکه نباید نگاه جامعه به رشته پزشکی خاص و ویژه باشد، گفت: در زمینه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان مشاهده کردیم که بسیاری از آنها آینده شغلی و موفقیت خود را در رشته پزشکی تعریف می‌کنند. در حالی که این تفکر کاملا اشتباه است و معاونت آموزشی وزارت بهداشت در آموزش‌های خود باید این دیدگاه و تشکل را در جامعه اصلاح کند تا بزرگنمایی یا کوچکنمایی از رشته خاصی صورت نگیرد.

وی همچنین از دیوارکشی و حصارکشی بین رشته‌های مختلف در جامعه انتقاد کرد و گفت: ما نمی‌توانیم بین رشته‌های مختلف دیوار بزرگی قرار بدهیم. در واقع همه رشته‌ها به همدیگر مرتبط هستند؛ بنابراین دانشکده‌ها و دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت باید این حصار را بشکنند و با یکدیگر تعامل در عرصه‌های مختلف علمی، آموزشی و فناوری داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون هیچ پروژه مشترکی بین دو وزارتخانه علوم و بهداشت وجود نداشته و رشته‌های مختلف با یکدیگر در تعامل نیستند. در حالی که پیشرفت حاصل نمی‌شود، مگر اینکه از لحاظ علمی ارتباطات خوبی بین دانشگاه‌ها وجود داشته باشد؛امیدوارم وزیر بهداشت فعلی همچنان که در انجام کارهای بزرگ پیشگام بوده است، در این زمینه نیز وارد شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا