راه اندازی 15 شورای توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی

دکتر امیرعلی حمیدیه در نشست راه اندازی شورای توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی استان اردبیل گفت: راه اندازی این شورا در استان ها به منظور دستیابی به بازارهای جهانی این حوزه است و در این راستا پانزدهمین شورا در استان اردبیل راه اندازی شده است.وی افزود: استان اردبیل با توجه به ظرفیت های موجود می تواند در آینده به قطب توریسم درمانی کشور در حوزه سلول های بنیادی تبدیل شود.

 مشکل اصلی؛ فاصله صنعت و دانشگاه 
حمیدیه ضمن تشریح برنامه و سیاست های کلان کشور در حوزه علم و فناوری، یکی از مشکلات اصلی را فاصله دانشگاه ها از صنعت دانست و افزود: تبدیل علم تولیدشده به ثروت در کشور ضروری است و باید برای علومی بیشترین سرمایه گذاری صورت گیرد که بازار آن از سال 2020 آغاز خواهد شد که از جمله این علوم سلول های بنیادی است. 
وی با بیان اینکه هدف گذاری ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی مبتنی بر نیاز جامعه است، ادامه داد: این ستاد در این راستا و برای دستیابی به بازارهای جهانی این حوزه اقدام به برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت از جمله راه اندازی شورای توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی در استان ها کرده است. 
امیرخانی دبیر شورای راهبری ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی نیز در این نشست به ارایه ساختار این ستاد پرداخت و گفت: در قالب شورای سلول های بنیادی و با شناسایی ظرفیت های موجود در هر استان می توان ماموریت هایی برای دستیابی به پیشرفت های بهینه در این حوزه برای استان ها تعیین کرد. 
وی ادامه داد: هدف گذاری ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی مبتنی بر نیاز جامعه است و برنامه ریزی در این حوزه بر اساس مهندسی معکوس صورت می گیرد.
امیرخانی با تاکید بر برنامه ریزی منسجم و یکپارچه توسط شورای توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی افزود: هدف اصلی این حوزه باید تجاری سازی دانش تولیدشده باشد تا بتوان دانش تولیدشده را به خدمات بالینی تبدیل کرد.
فرهاد پورفرضی رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز در این نشست گفت: امروزه با گذر از بیماری های واگیردار، افزایش سطح بهداشت در جامعه و تغییر در شیوه زندگی، بیماری های غیرواگیر به عنوان علل مرگ و میر انسان ها، معرفی شده اند. 
وی افزود: در استان اردبیل نیز بعد از بیماری های قلبی و عروقی، سرطان به عنوان دومین علل مرگ و میر شناسایی شده است؛ به همین دلیل محققان تلاش دارند راهکاری نوین برای درمان این بیماری ها ارائه دهند که از جمله این راهکارها، درمان بیماری ها با استفاده از سلول های بنیادی است.
پورفرضی ادامه داد: با یکپارچه سازی و تجمیع فعالیت های پژوهشگران و محققان این حوزه و با توجه به ظرفیت های موجود در استان می توانیم در راستای اهداف ستاد به پیشرفت های قابل توجهی در این حوزه دست یابیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا