راه حل ژنتیکی برای درمان ورم مفاصل

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد نوعی خاص از پروتئین ها به نام CRYPTOCHROME  که نقش سرکوب مسیرهای التهابی در اندام را در طول شب و هنگام خواب بر عهده دارند، سبب خشک شدن دست و پا در هنگام برخواستن از خواب می شوند زیرا با بیدار شدن انسان از خواب، تاثیر این پروتئین از بین می رود.

به باور پژوهشگران، تغییر در ساعت بیولوژیکی بدن، یکی از مهمترین دلایل بروز بیماری های التهابی مانند ورم مفاصل و آرتریت روماتوئید است. در همین رابطه جولی گیبس استاد دانشگاه منچستر که در این مطالعات مشارکت دارد اعلام کرد: با درک و تفسیر دقیق عملکرد ساعت زیستی بدن انسان و تنظیم التهاب توسط آن می توان روش جدید درمانی برای روماتیسم مفصلی و التهابات مفاصل ارائه کرد. این موضوع همچنین از این نظر اهمیت دارد که ما می توانیم با افزایش اطلاعات خود در این رابطه و شناسائی ارتباط موارد فوق و تاثیرات داروهای متداول در درمان آرتریت روماتوئید ، تاثیرات داروهای فوق را ارتقا بخشیده و روش های درمانی کارآمدتری اتخاذ کنیم.

در این مطالعات، اعضای تیم تحقیقاتی با کشت سلول های بافت مفاصل موش های سالم و همچنین نمونه های انسانی، به بررسی این بافت ها پرداخته و دریافتند و این بافت های فیبری با نام  synoviocytes نقش مهمی در شناسایی آسیب های ایجاد کننده ورم مفاصل و التهابات مفصلی دارند.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که هر کدام از این سلول ها دارای ریتم بیست و چهار ساعته ای هستند که در صورت توقف این ریتم، عملکرد ژن های crypto chrome دچار تداخل شده و التهابات مفصلی ایجاد می شود. پژوهشگران به طور خاص در این مطالعات دریافتند که ژن های cryptochrome پروتئین CRYPTOCHROME را تولید می کنند که به طور قابل توجهی نقش و تاثیرات ضد التهابی در بدن به وجود می اورند.

شرج کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله تخصصی FASEB منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.