کدام کوکی ها را هنگام وبگردی نباید نادیده گرفت

احتمالا هنگام وبگردی و ورود به سایت های مختلف اینترنتی با انواع تبلیغات، کوکی ها و عوامل مزاحم دیگر مواجه شده اید که معمولا اعصاب شما را خرد کرده و همه را می بندید. در این میان دانستن این موضوع که کدام کوکی مفید و کدام یک بی مصرف هستند بسیار مهم است.

به گزارش سیناپرس، کوکی‌ های وب‌ سایت، فایل ‌های کوچکی از اطلاعات هستند که یک صفحه وب به رایانه شما پیشنهاد می دهد تا  آنها را ذخیره کرده و بعداً به آنها دسترسی پیدا کنید. اندازه این کوکی ها معمولا در حدود ۴۰۹۶  بایت است که چندان بزرگ محسوب نمی شود، اما زمانی که هر وب سایت از رایانه شما می خواهد ۵۰ کوکی یا بیشتر را ذخیره کند، این موضوع باعث دردسر شده و به مرور سرعت سیستم شما را کاهش می دهد. به همین دلیل باید بدانید کدام کوکی ها مفید بوده و کدام یک بی فایده هستند.

به طور کلی سه نوع کوکی در دنیای وب وجود دارد: کوکی ‌های عادی، کوکی‌ های دائمی و کوکی‌ های شخص ثالث. وقتی روی مدیریت تنظیمات برگزیده کوکی کلیک می ‌کنید، دو نوع اول ممکن است در گروه کوکی های ضروری یا پیش فرض فهرست شوند، در حالی که کوکی ‌های شخص ثالث ممکن است در گروه انواع تبلیغات، بازاریابی یا تجزیه و تحلیل فهرست شوند.

کوکی‌های عادی فقط زمانی دوام می ‌آورند که آن صفحه وب را باز می کنید. آن ها اغلب مفید هستند و برای مثال یک فروشگاه آنلاین را قادر می سازند تا مواردی را که شما در سبد خرید قرار داده اید به خاطر بسپارد. اگر بخواهید این کوکی ها را مسدود کنید، بسیاری از وب سایت ها  از جمله رسانه های اجتماعی، خرید آنلاین و بانکداری در کامپیوتر شما کار نمی کنند.

به گزارش سیناپرس، کوکی‌های دائمی که به عنوان کوکی‌های شخص اول، شناخته می شوند به طور دائمی در سیستم شما ذخیره‌ شده و به این راحتی از بین نمی ‌روند. این کوکی‌ها ترجیحات شما مانند اطلاعات ورودی، انتخاب زبان و نشانک‌ها را به خاطر می ‌سپارند. وجود آن ها تجربه وبگردی شما را کار آمدتر و آسان تر می کنند. مسدود کردن کوکی‌های شخص اول امکان ‌پذیر است، اما ممکن است برخی از وب ‌سایت ‌ها در صورت انجام این کار به درستی کار نکنند .

کوکی های شخص ثالث یا تبلیغاتی که به عنوان ردیاب نیز شناخته می شوند، موذیانه تر عمل می کنند. آنها برای ردیابی رفتار آنلاین شما استفاده شده و بررسی می کنند، روی چه چیزی کلیک می کنید، چه چیزی می خرید، چه چیزی را دوست دارید و چه چیزی را دوست ندارید. داده‌های این کوکی ‌ها به ‌طور مخفیانه توسط وب‌ سایت ‌ها به شرکت ‌های بازاریابی فروخته شده و سپس از آن در پروفایل شما برای تبلیغات شخصی یا کمپین‌های بازاریابی استفاده می ‌کنند.

به گزارش سیناپرس، شما می‌توانید تمام این کوکی‌ ها را از حالت انتخاب خارج کرده یا حتی همه کوکی‌های شخص ثالث و تبلیغاتی را در مرورگر خود مسدود کنید. به یاد داشته باشید مرور گرهایی مانند سافاری، فایر فاکس و کروم به صورت پیش فرض این ردیاب ‌ها را غیرفعال می ‌کنند. اگر این کوکی ‌ها را غیرفعال کنید، دیگر آگهی‌ های شخصی ‌سازی شده را نخواهید دید و داده‌های شما کمی امن‌ تر خواهند بود و صفحات وب نیز به خوبی کار خواهند کرد.

مترجم: ندا جواد هراتی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا