سند توسعه مواد و ساخت پیشرفته تدوین می شود

به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، محمود مهرداد شکریه افزود: از آنجا که تشکیل این ستاد با وفقه ای هشت ساله همراه شد در حال حاضر جلساتی را با کارگروه های مشورتی ستاد راهبری نقشه جامع علمی،به منظور تدوین و تصویب سند ستاد درشورای عالی انقلاب فرهنگی برگزارشده است زیرا موضوع مواد و ساخت پیشرفته موضوعی استراتژیک و مهم برای کشور است.
وی با اشاره به اینکه طرح های فناورانه حوزه مواد دردانشگاه ها حمایت می شوند بیان کرد: حمایت از نوآوری و طرح های فناورانه حوزه مواد وساخت پیشرفته در دانشگاه ها از دیگر برنامه های این ستاد است که مدل حمایت ما به زودی آماده می شود تا این طرح ها با ورود شرکت های دانش بنیان از ایده به بازار برسند.
شکریه درباره ارائه تسهیلات به شرکت های حوزه مواد و ساخت پیشرفته گفت: شرکت هایی که در حوزه تخصصی خود همچون تولید مواد پیشرفته مورد نیاز صنایع و یا قطعات و تجهیزات پیشرفته درکشور نیاز به تسهیلات دارند شناسایی شده و طرح های آنها بررسی می شود و در این رابطه برای حمایت و توسعه این شرکت ها با صندوق های مالی ارتباط برقرار کرده ایم.
وی ادامه داد: ایجاد شبکه ملی فرآوری، ساخت و تولید پیشرفته در خصوص ارائه امکانات به شرکت های دانش بنیان از اقدامات دیگر ستاد است تا از این طریق با صرف هزینه کمتر موفق به تولید محصولات خود شوند.
شکریه با اشاره به اینکه فناوری تولید افزایشی انقلابی را در ساخت قطعات مختلف در دنیا ایجاد کرده است اظهارکرد: صنعت تولید افزایشی از نظر سرعت، دقت، کاهش هزینه ها و دوام قطعات دارای مزیت های بسیاری است و محققان در دنیا به طور جدی مشغول فعالیت در این حوزه هستند، مواد مختلفی همچون مواد سرامیکی مدرن، کامپوزیتها و فلزات با این فناوری درحال شکل گیری هستند و شرکت های بزرگ سرمایه گذاری خود روی تحقیقات و تولید محصول در این حوزه را آغاز کردند، همانطور که امروز شاهد تولید قطعات بزرگ همچون موتور سیکلت و ساختمان با فناوری تولید افزایشی هستیم.
دبیرستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی با بیان اینکه در کشور ما نیز در این حوزه فعالیت هایی انجام شده است گفت: بنابراین کشورهای مختلف به طورجدی دنبال این فناوری هستند زیرا دستیابی به آن انقلابی در تولید مواد و ساخت پیشرفته است، در آینده نزدیک نیز تولید مصنوعات و قطعات مختلف از این فناوری را خواهیم دید که اگر کشور ما دنبال پیشرفت در این حوزه نباشد عقب خواهد ماند.
وی بیان کرد: در ستاد به دنبال این هستیم تا تجربیات، توانمندی ها و نقاط ضعف شرکت های داخلی در این حوزه را شناسایی کنیم تا با بررسی جایگاه دنیا در این عرصه فاصله و خلاء خودمان را پر کنیم.
شکریه با بیان اینکه خوشبختانه توانمندی های خوبی در این حوزه در کشور وجود دارد گفت: در ستاد شرکت های فعال در این حوزه شناسایی شدند اما از آنجا که فعالیت های آنها با برنامه ریزی بلند مدت و جهت دار نبوده است عدم یکپارچگی در فعالیت آنها را شاهد هستیم، بنابراین با تدوین نقشه راه صنعت تولید افزایشی توسط ستاد به دنبال ایجاد هم افزایی، هماهنگی و یکپارچگی در این فعالیت ها هستیم تا شرکت ها با یک برنامه ملی به فعالیت در این حوزه بپردازند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا