موفقیت محققان کشور در تکثیر نهال خرما با استفاده از روش کشت بافت

سیدحسن ورشوچی مجری طرح زیست فناوری و کشت نهال‌های ثمردهنده را از محورهای تحقیقاتی خود نام برد و گفت: در این راستا بیش از 20 سال است که اقدام به تکثیر گیاهان مثمره و غیر مثمره در مقیاس انبوه با کاربرد فناوری کشت بافت (Tissue Culture) کردیم.

وی با اشاره به آغاز انتقال فناوری تکثیر گونه‌های مختلف نهال خرما، اظهار کرد: تائیدیه انتقال کامل این فناوری و همچنین فناوری تکثیر انبوه نهال موز را از شرکت IPL دریافت کردیم.

به گزارش ایسنا،ورشوچی ظرفیت تولید گیاهان با روش کشت بافت را بالغ بر 450 هزار اصله نخل ذکر کرد و افزود: پس از ۲۰ سال تجربه در زمینه تکثیر نهال خرما با کاربرد فناوری کشت بافت، موفق شدیم حدود ۲ میلیون اصله نهال خرما با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌های تکثیر از طریق کشت بافت که احتمال بروز صفات ناخواسته را به حداقل کاهش می‌دهد، تکثیر و توزیع کنیم.

این محقق، انتقال فناوری تکثیر نهال گردوی خود ریشه‌زا را نیز از دیگر دستاوردهای تحقیقاتی خود نام برد و خاطرنشان کرد: این مجموعه علاوه بر امکان معرفی سریع گونه‌های کمیاب، تولید و دسترسی به نهال عاری از بیماری، امکان نگهداری بلندمدت از نمونه های ارزشمند گیاهی و افزایش بهره وری محصولات، از دیگر توانمندی‌های این مجموعه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا