مرگ مرموز مزارع فلفل در استرالیا

برخی از اوقات طبیعت رفتاری بسیار عجیب و غیرقابل توضیح دارد و انسان از درک آن عاجز است. در این شرایط است که علم پا به میدان گذاشته و زبان طبیعت را برای ما ترجمه می کند و پیام طبیعت را به انسان می رساند. یکی از مثال های کاملا واضح در این باره را می توان ماجرای مربوط به نابودی مزارع فلفل در کشور استرالیا دانست.

شرایط این نوع خاص از آنتراکنوز به نحوی است که برخلاف نمونه ای دیگر نسبت به درمان های مرسوم مقاوم تر بوده و با راحتی بیشتری بین گیاهان انتشار پیدا می کند.

از چندی پیش کشور استرالیا شاهد این بوده است که مزارع فلفل قرمز با بحرانی بسیار بزرگ روبرو شده اند. فلفل های این کشور بدون دلیل خاصی با لکه هایی مشکی رنگ که مشابه با سوختگی با شعله آتش است، پوشانده می شده و پس از مدت بسیار کوتاهی فاسد می شدند. این امر علاوه بر آسیب های تجاری و اقتصادی بزرگی که به همراه داشت، نگرانی جامعه علمی و دوستداران محیط زیست در این کشور را نیز به همراه داشت.

دانشمندان برای بررسی این موضوع به تحقیق درباره تمامی نمونه های بیماری که پیش از این برای گیاهان این کشور رخ داده بود پرداخته و دریافتند که هیچ کدام از این موارد با اتفاقی که برای فلفل ها افتاده است، تطابق ندارند. پس از آن بود که آنها برای یافتن پاتوژن مربوط به این پدیده مجبور به توسعه دیدگاه و دامنه تحقیقات خود شدند.

آنها متوجه شدند که این بیماری در حقیقت یک نوع از آنتراکنوز (anthracnose) است که البته همان طور که اشاره شد، ریشه ایجاد آن پیش از این در این کشور به چشم نخورده بوده است. جالب است بدانید که پیش از این 4 بار دیگر نیز فلفل قرمز های این کشور با بحران هایی تقریبا مشابه روبرو شده بودند که از این میان، 3 مورد آنها با ریشه پیدایش بیماری در سایر گیاهان یکسان بود.

نتایج این تحقیقات در نشریه بین المللی آسیب شناسی گیاهی (Plant Pathology) منتشر شده است و بر اساس آن مشخص شده است که شرایط این نوع خاص از آنتراکنوز به نحوی است که برخلاف نمونه ای دیگر نسبت به درمان های مرسوم مقاوم تر بوده و با راحتی بیشتری بین گیاهان انتشار پیدا می کند. این امر می تواند برای کشاورزی در بسیاری از کشورهای جهان نگران کننده باشد و به نظر می رسد که عوامل ایجاد آنتراکنوز‌ توانسته اند تا خود را در برابر سموم نابود کننده، مقاوم سازند.

منبع: Gizmodo

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا