فناوری جدید اگزواسکین به اشیاء جان می دهد

محققین «گروه رسانه ملموس» دانشگاه ام‌آی‌تی یک نوع ماده قابل برنامه‌ریزی تحت عنوان اگزواسکین (پوست خارجی) ساخته‌اند. اگزواسکین از قطعات مثلثی‌شکل سیلیکونی که بر روی کیسه‌هایی با قابلیت تحریک کردن مستقل قرار گرفته‌اند، برای تغییر شکل استفاده می‌کند.

ماده قابل‌برنامه‌ریزی یک فناوری است که به سرعت در حال جلب نظر دانشمندان و محققین است. اگرچه هنوز کاربرد روشنی برای این فناوری وجود ندارد اما با توجه به تحقیقات متعددی که بر روی آن انجام می‌شود، پتانسیل زیادی برای رشد آن در آینده وجود دارد.

پوست مصنوعی با قابلیت تغییر شکل و قابل برنامه‌ریزی - فردانما - آینده ماشین آلات صنعتی ۲

«گروه رسانه ملموس» دانشگاه ام‌آی‌تی یکی از اینگونه مراکز تحقیقاتی است که بر روی انواع مواد قابل‌برنامه‌ریزی کار کرده است.

ما قبلاً انواع مختلفی از مواد قابل‌برنامه‌ریزی را از دانشگاه ام‌آی‌تی دیده‌ام و اکنون آنها یک نوع جدید از این مواد تحت عنوان اگزواسکین را معرفی کرده‌اند.

اگزواسکین چطور کار می کند

اگزواسکین یک ماده سخت با لایه زیرین پوست- مانند است که از مثلث‌هایی از جنس سیلیکون سخت که به صورت موزائیکی در کنار هم قرار گرفته‌اند تشکیل شده است. این مثلث‌ها بر روی کیسه‌های سیلیکونی انعطاف‌پذیری قرار گرفته‌اند که هر کدام از آنها به صورت جداگانه قابلیت بادشدن دارند تا از این طریق شکل اگزواسکین قابلیت تغییر داشته باشد.

فناوری جدید اگزواسکین که به اشیاء جان می دهد - فردانما - آینده ماشین آلات صنعتی ۴

زمانی که این کیسه‌های هوا باد شوند، می‌توانند در مقابل لمس کردن شما واکنش نشان دهند و همانند یک پوست مصنوعی اطلاعات رد و بدل کنند و حتی عملکرد اگزواسکین را تغییر دهند.

محققین در حال تحقیق بر روی سایر کاربردهای این فناوری هستند. هرچند قبل از اینکه بخواهند در مورد بکارگیری این فناوری در مقیاس بزرگتر فکر کنند باید اولاً مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری آن را حل کنند. این مشکلات از این جهت به وجود می‌آیند که کنترل کردن این فناوری به تعداد کیسه‌های موجود در آن بستگی دارد. بنابراین برای کاربرد واقعی و عملی آن محققین مجبورند تا تعداد زیادی اجزای با قابلیت تحریک مستقل بکارگیرند که این امر به نوبه خود مستلزم تعداد زیادی پمپ خارجی باد و همچنین مقدار زیادی لوله‌کشی برای تحریک پنوماتیک هر کیسه است.

پوست مصنوعی با قابلیت تغییر شکل و قابل برنامه‌ریزی - فردانما - آینده ماشین آلات صنعتی ۵

برای غلبه بر این محدودیت، محققین در حال حاضر در حال تحقیق بر روی اکچوآتورهای (عملگرهای مکانیکی) پنوماتیکی جامع هستند که بدون استفاده از هرگونه کمک خارجی، فعال می‌شوند.

به گزارش فردانما،زمانی که این مانع فناورانه برطرف شود، فناوری اگزواسکین نحوه تعامل ما با اطلاعات در ابعاد فیزیکی را متحول خواهد کرد. آینده‌ای که این فناوری به ما نوید می‌دهد بسیار جالب و جذاب است و ما بی‌صبرانه منتظر تبدیل شدن آن به واقعیت هستیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا