یافته های جدید محققان نروژی در رابطه با اهمیت خواب
خواب زیاد می تواند بیمارتان کند

یک خواب خوب شبانه می تواند به ما انرژی تازه ای بخشد و به مغز فرصت دهد تا از انواع استرس های روزانه فاصله بگیرد و استراحت کند. محققان دانشگاه برگن، در مطالعه اخیر خود به شواهد جدیدی دست یافته اند که نشان می دهد: خواب کافی، می تواند از بدن در برابر عفونت و بیماری محافظت کند.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان از بیماران خواستند تا پرسشنامه هایی را در رابطه با کیفیت خواب و عفونت های اخیر خود تکمیل کنند؛ پس از تجزیه و تحلیل نتایج، پژوهشگران دریافتند: بیمارانی که خیلی کم یا خیلی زیاد می خوابند، در برابر عفونت آسیب پذیرتر هستند و بیمارانی که مشکلات مزمن خواب را تجربه کرده اند، احتمال بیشتری دارد که به آنتی بیوتیک برای مقابله با عفونت نیاز داشته باشند.

محققان گفته اند: در حال حاضر شواهد بسیاری وجود دارند که نشان می دهد،مشکلات خواب، خطر عفونت را افزایش می دهد؛ برای مثال در یک مطالعه که روی بیماران مبتلا به راینوویروس انجام شده بود ثابت شد، احتمال سرماخوردگی در میان افرادی که خواب سالم داشتند، کمتر بود.

در این مطالعه، محققان از حدود دو هزار نفر در سراسر نروژ خواستند تا نظرسنجی هایی را پر کرده و کیفیت خواب خود را توصیف کنند؛ همچنین از آنها خواسته شد تا در صورت ابتلا به عفونت و استفاده از آنتی بیوتیک در طی سه ماه گذشته، آن را گزارش دهند.

دانشمندان دریافتند: احتمال عفونت در میان بیمارانی که کمتر از 6 ساعت در شب می خوابیدند، 27 درصد بیشتر بود، بنابراین نتایج نشان داد، این احتمال در میان بیمارانی که بیش از 9 ساعت در شب می خوابیدند، 44 درصد بیشتر بود. محققان همچنین دریافتند: خواب کمتر از 6 ساعت یا بی خوابی مزمن، احتمال استفاده از آنتی بیوتیک برای غلبه بر عفونت را افزایش می دهد.

محققان افزودند: خطر بالاتر گزارش عفونت در میان بیمارانی که خواب کوتاه یا طولانی را گزارش کرده اند چندان تعجب آور نیست که خطر عفونت در افرادی که بیمارانی که کمتر یا بیشتر از حد معمول می خوابند، بیشتر است زیرا می دانیم که ابتلا به عفونت هم منجر به بد خوابی و هم خواب آلودگی می شود.

پژوهشگران افزودند: با این حال، خطر بالاتر عفونت در میان افراد مبتلا به بی خوابی مزمن نشان دهنده این است که خواب کم و بی کیفیت می تواند شما را مستعد ابتلا به عفونت کند. بی خوابی در بین بیمارانی که در مراقبت های اولیه هستند بسیار شایع است. افزایش آگاهی در مورد اهمیت خواب بر سلامتی، هم در میان بیماران و هم در بین پزشکان عمومی، مورد نیاز است.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Frontiers in Psychiatry منتشر شده اند.

مترجم:ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا