درمان بیماری پلی‌کیستیک با استفاده از سلول‌درمانی

دکتر ناصر اقدمی در حاشیه اولین همایش آشنایی با بیماری پلی‌کیستیک با اشاره به جزئیات این بیماری توضیح داد: کلیه پلی‌کیستیک کلیه‌هایی هستند که نه‌تنها در خود بافت کلیه بلکه در سایر بافت‌هایی مانند کبد کیست‌هایی ایجاد می‌کنند و این امر باعث اختلال در عملکرد اندام خواهد شد.

وی اضافه کرد: کیست‌های ایجادشده به مرور زمان به قدری بزرگ می‌شوند که پزشکان ناچار به خارج کردن اعضا از بدن می‌شوند.

اقدمی، بهترین راهکار درمان بیماری پلی‌کیستیک را خروج کلیه از بدن و جایگزین کردن بافت سالم دانست و ادامه داد: علت اصلی بروز این بیماری سلول‌هایی هستند که تکثیر بیش از اندازه دارند و منجر به بروز کیست در اعضا می‌شوند.

مدیر گروه پژوهشی سلول‌درمانی پژوهشگاه رویان با اشاره به اثرات سلول‌درمانی در درمان این بیماری گفت: در سلول درمانی می‌توان با جایگزین کردن سلول‌های بنیادی و تزریق آن به کلیه، این سلول‌ها را جایگزین سلول‌هایی کرد که عملکرد ضعیفی دارند و این امر مانع گسترش کیست جدید در بیماران می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این روش درمانی موجب ارتقای کیفیت زندگی مبتلایان و به تعویق انداختن زمان پیوند در آنها می‌شود، اضافه کرد: در این راستا پروژه تحقیقاتی را در پژوهشگاه رویان شروع کردیم که فاز آزمایشگاهی و حیوانی سلول‌درمانی با استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری پلی‌کیستیک انجام شده است.

وی از آغاز فاز یک انسانی کارآزمایی‌های بالینی این تحقیقات خبر داد و یادآور شد: در این مطالعات سلامت این روش مورد بررسی قرار می‌گیرد و به اثربخشی سلول‌ درمانی در درمان این بیماری توجه نخواهد شد.

این محقق با تاکید بر اینکه این تحقیقات با حمایت موسسه خیرین پژوهش سلامت رویان انجام شده است، اظهار کرد: در این فاز کارآزمایی بالینی استفاده از سلول‌درمانی برای حداقل سه بیمار انجام شد و نتایج اولیه به دست آمده تا اندازه زیادی برای بیماران موثر بوده است.

به گفته وی، نتایج اولیه نشان داد که کاربرد این روش برای بیماران موثر است و عوارض جانبی زیادی برای بیماران به دنبال ندارد و تا اندازه‌ای می‌تواند به بهبود این بیماران کمک کند.

اقدمی، فاز بعدی این مطالعات را وارد کردن 100 تا 200 نفر به این پروژه ذکر کرد و ادامه داد: در این فاز که هزینه زیادی را می‌طلبد، کارآمدی این روش اثبات خواهد شد.

این محقق پژوهشگاه رویان ادامه داد: در صورت مثبت بودن نتایج این پروژه که در حال حاضر به مدت سه تا چهار سال طول می‌کشد، می‌توانیم آن را به عنوان خدمات به جامعه معرفی کنیم.

اقدمی با تاکید بر اینکه روش سلول‌درمانی برای درمان بیماران پلی‌کیستیک تا اندازه‌ای موثر است، توضیح داد: در پزشکی دو اصطلاح درمان و معالجه وجود دارد که در معالجه بیماری برطرف می‌شود، ولی در درمان بیماری کنترل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای بیماری پلی‌کیستیک روش خاص درمانی تاکنون ارائه نشده است، اضافه کرد: در این مطالعات، روش سلول‌درمانی ارائه شده که این روش برای درمان و کنترل این بیماری مطرح شده است.

اقدمی اضافه کرد: در مطالعات پژوهشگاه رویان از سلول‌های بنیادی جنینی به دلیل مشکلاتی که در آن وجود دارد، استفاده نشده است و در این مطالعات نیز ما از سلول‌های مغز استخوان خود بیمار استفاده کردیم.

مدیرگروه پژوهشی سلول‌درمانی پژوهشگاه رویان اضافه کرد: برای این منظور سلول‌های مغز استخوانی از بیمار دریافت و در محیط آزمایشگاهی کشت داده شده‌اند و به سلول‌های مزانشیمی تبدیل و در نهایت این سلول‌ها به فرد تزریق شده‌اند.

به گفته وی، تاکنون تنها روش درمانی برای این بیماری پیوند کلیه بوده است و استفاده از سلول‌درمانی موجب به تعویق انداختن مرحله پیوند کلیه برای بیماران مبتلا خواهد شد.

به گزارش ایسنا،اقدمی با بیان اینکه در دنیا این مطالعات آغاز شده است، یادآور شد: مطالعات دنیا در فاز حیوانی قرار دارد و ما تنها کشوری هستیم که سلول‌درمانی بیماری پلی‌کیستیک را به فاز کارآزمایی بالینی وارد کرده‌ایم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا