ضرورت تقویت انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها

‌دکتر عبدالعلی ذوالانواری در آیین برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با نهمین جشنواره ملی حرکت به میزبانی مرکز علمی‌کاربردی جهاد دانشگاهی استان مرکزی، گفت: یکی از وظایف انجمن‌های علمی کشف نیازهای جوامع و پاسخگویی به آنهاست. در واقع انتقال مهارت‌های لازم را در انجمن‌های علمی می‌توان یاد گرفت از این رو باید به سمت تقویت این انجمن‌ها حرکت کرد.

وی تصریح کرد: با در دستور کار قرار دادن بازدیدهایی از کارخانجات و واحدهای صنعتی موجود در استان مرکزی بینش دانشجویان نسبت به مهارت‌های فنی و صنعتی گسترده می‌شود.

ذوالانواری با بیان اینکه انجمن‌های علمی دانشگاهی تشکیل‌دهنده جشنواره حرکت هستند، ادامه داد: از طریق بازدید از کارخانجات مختلف ایده‌ها و طرح‌ها در انجمن‌های علمی متبلور می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی گفت: جشنواره حرکت بستری جهت آشنایی دانشجویان با صاحبان مشاغل و حرفه‌ها فراهم می‌کند. راه شکوفایی ایده‌ها و طرح‌ها این است که افراد از همان دوران نوجوانی و جوانی در قالب بازدیدهایی از حرفه‌های مختلف از نزدیک با این حرف آشنا شوند.

ذوالانواری بیان کرد: بازدید از مراکز رشد، فن‌بازارها و جستجو در اینترنت زمینه‌ساز آشنایی با این عرصه‌ها در ابعاد  مختلف است.

وی اظهار کرد: باید در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علم و فناوری کوشا باشیم و با استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده در این حوزه گام‌های بلندی در ارائه خدمات علمی و فناوری برداریم. همه فعالیت‌ها در این حوزه از انجمن‌های علمی آغاز می‌شود و اگر جوانان در این راستا تمرکز کنند قادر خواهند بود به نحو احسن علم را به ثروت تبدیل کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی با تاکید بر اینکه وظیفه ما دانشگاهیان در مقطع کنونی این است که انجمن‌های علمی را تقویت و راه‌اندازی کنیم، افزود: باید شغل را ایجاد کرد، این تفکر که شغل وجود ندارد خوشایند نیست، متاسفانه جوانان ما عموما چشم‌انتظار آگهی‌های استخدام دولتی هستند و به دستمزد آن قناعت می‌کنند.

ذوالانواری با بیان اینکه قبح ایجاد شده نسبت به برخی مشاغل از بین رفته و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت بگیرد، گفت: هیچ کاری عیب نیست و همه مشاغل اعم از نجاری، خانه‌داری، جوشکاری و …مایه افتخار است حتی خانه‌داری خود یک شغل به شمار می‌رود و نباید آنرا بیکاری تلقی کنیم.

رئیس این دانشگاه بیان کرد: ایده‌ها و طرح‌های علمی پژوهشی از انجمن‌های علمی و جوانان آغاز می‌شود و مراکز علمی کاربردی باید جهت راهنمایی و هدایت این انجمن‌ها اقدام کنند تا ایده تبدیل به شغل شود.

ذوالانواری در بخش دیگری از سخنانش گفت: خیرین باید در زمینه‌های دیگر علاوه بر مدرسه و مسجدسازی و … همچون کارآفرینی و اشتغالزایی ورود پیدا کنند. مهم‌ترین اقدامی که آنان می‌توانند انجام دهند کارآفرینی است چرا که بیکاری ام‌الفساد جامعه است.

وی تصریح کرد: باید طی تحقیقاتی علت گرایش بیش از اندازه دانش‌آموزان به سمت رشته‌های علوم تجربی ریشه‌یابی شود چراکه سعادت در زندگی سالم است نه حقوق بالا، از همین رو باید در دانشگاه‌ها بین متقاضیان تعادل ایجاد شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گفت: باید به جوانان یاد داد که به سمت ایجاد شغل حرکت کنند چرا که دولت سالیانه قادر است 200 هزار تا 300 هزار فرصت شغلی ایجاد کند و باید سایر فرصت‌ها را خود مردم از طریق کارآفرینی فراهم کنند تا در اولویت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه بیکاری موجب فساد می‌شود، تاکید کرد: باید با تلاش و کوشش زمینه‌ برای ایجاد مراکز رشد فراهم و ایده‌ها به تولید انبوه تبدیل شود.   

به گزارش ایسنا، مسعود شهرجردی، دبیر جشنواره ملی حرکت در استان مرکزی نیز در این کارگاه گفت: جشنواره ملی حرکت در سطح دانشگاه‌های سراسر کشور به منظور شناسایی آثار و دستاوردهای انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها در سطوح دانشگاهی، استانی و ملی برگزار می‌شود.  

وی افزود: به طور معمول هرساله فراخوانی توسط معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود که طی آن دانشگاه‌ها نسبت به جمع‌آوری آثار در سه سطح در این فعالیت‌ها اقدام می‌کنند.

شهرجردی تصریح کرد: این مهم در سطح دانشگاهی در دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز توسط واحدهای استانی انجام می‌شود و دستاوردها به دبیرخانه مرکزی جشنواره حرکت در دانشگاه جامع علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اراک ارسال می‌شود و پس از برگزیدن آثار در این دانشگاه برای شرکت در جشنواره ملی فرستاده می‌شود.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: در حال حاضر در مرحله ملی این جشنواره به سر می‌بریم و برگزیدگان استانی مشخص شده‌اند.

وی با بیان اینکه در مجموع سه اثر به مرحله بین دانشگاه‌های کل کشور راه پیدا کردند، افزود: منتخبان جشنواره در سطح استان مرکزی به مرحله کشوری راه یافتند.

به گزارش ایسنا؛ پیش از آغاز کارگاه مذکور از بیش از 15 نفر که در برگزاری اعتکاف دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی استان نقش داشتند با اهدای جوایز و لوح سپاس تقدیر به عمل آمد، همچنین از فعالان فرهنگی شهرستان ساوه تقدیر شد.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا