رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی؛
ضرورت توجه به حوزه علوم انسانی در شرایط بحرانی کشور

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی گفت: رفع بحران های اقتصادی امروز ایران یکی از اولویت های اصلی کشور است و  برخی از تصمیم های سیاستگذاران نیاز به خرد جمعی اقصاددادانان، جامعه شناسان و محققان دارد.
دکتر ایرج فیضی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی در همایش تولید و سرمایه گذاری، چالش ها و موانع و راهکارها  گفت: در حال حاضر بر اساس رویکرد جهاددانشگاهی به سمت چالش های حوزه اجتماعی، اقتصادی و مساله تولید پرداخته ایم.
وی به عوارض منفی تولید پرداخت و افزود: متاسفانه هم اکنون اقتصاد غیرمولد بر اقتصاد مولد سلطه دارد چنانچه اکنون نیز آثار آن مانند افزایش تورم ها، ایجاد طبقه نوکیسه، اسراف و مصرف گرایی، نابرابری، نارضایتی، محرومیت، یاس و ناامیدی در قشر جوان و… مشاهده می کنیم. تمام این آثار منتهی به این شده که اکنون در مسیر توسعه دچار مشکل شویم.
وی اظهارداشت: اقتصاد غیرمولد آنقدر مهم است که باید موسسات و پژوهشکده ها و پژوهشگاه های پژوهشی این مساله را رصد کنند.
فیضی بیان کرد: رفع بحران های اقتصادی امروز ایران یکی از اولویت های اصلی کشور است از اینرو برخی از تصمیم ها نیاز به خرد جمعی اقصاددادانان، جامعه شناسان و محققان دارد.
رئیس  پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی با پیشنهاد سه راهکار اساسی برای رفع مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور گفت: تصمیم های دولت، اقدامات و سیاستگذاری های دولت در حوزه اقتصاد مولد و غیر مولد  باید پیوست تولید داشته باشد .همچنین باید برخی از تصمیم های دولت پیرامون آثار اجتماعی، میزان نارضایتی، فقر و نابرابری و … نیز  باید پیش از اجرا، حین اجرا و حتی پس از اجرا پیوست اجتماعی باشند.
وی تصریح کرد: اکنون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی آمادگی دارد شبکه ای از نخبگان علوم انسانی و اقتصادی ایجاد کند تا اساتید و محققان حوزه های مختلف مسائل و بحران های کشور را آسیب شناسی کنند و راهکارهایی پیرامون آن پیشنهاد دهند.
وی یادآور شد: عامل اصلی بحران های امروز کشور مربوط به علوم انسانی و آسیب های اجتماعی است اما متاسفانه بودجه اندکی به این بخش تعلق می گیرد. دولت باید برای رفع چالش های موجود توجه بیشتری به مراکز پژوهشی این حوزه داشته باشد. در شرایط بحرانی کشور فرصت خطای زیادی نداریم و در چنین شرایط ویژه ای باید به حوزه علوم انسانی بهای بیشتری داده شود.

محققان در کارهای پژوهشی موازی عمل می کنند

مطلبی، دبیر علمی این همایش نیز در این مراسم گفت: در حال حاضر محققان برای انجام کارهای پژوهشی کارهای موازی انجام می دهند. مساله تولید نیز یکی از دغدغه های اصلی اقتصاد است که محققان پژوهش هایی پیرامون این مساله انجام داده اند که می توانند طرح های خودشان را به اشتراک بگذارند.
وی افزود: ما در نظر داریم شبکه دانشی برای سیاستگذاران فراهم شود تا بتوانند از انجام کارهای موازی رهایی پیدا کنند.
وی افزود: نخستین گام ما برای تحقق این مهم برپایی همایش های مربوط به این حوزه بود تا تمرکز ویژه ای به روی طرح های پژوهشی داشته باشیم و مقالات کاربردی و پژهشی را سامان دهی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه هم اکنون در انجام کارهای پژوهشی نیز تعارض منافع داریم. همچنین در ارتباطات سازمانی گارد ویژه ای نسبت به این مساله وجود دارد.این مسائل باید رفع شوند.
مطلبی گفت: ما اکنون در این چارچوب شروع به فعالیت کرده ایم و مطلع شدیم 17 طرح کار ویژه ای پیرامون این مساله انجام داده اند. این یک ضعف در کشور است که باید با همکاری وزارتخانه ها مرتفع شود.
وی خاطرنشان کرد: ما در تلاشیم در این گردهمایی ها بخش خصوصی را نیز در گیر این مساله کنیم. بنگاه تولیدی، سیاستگذار و کارشناس باید در تعامل با یکدیگر باشند. بسیاری از مسایل کارشناسان اصلا دغدغه تولید کنندگان نیست.
وی یادآورشد: در این همایش سه پنل اجرا می شود که پنل اول پیرامون حکمرانی، نهادها و نظام های تولیدی است. دو پنل دیگر نیز پیرامون محیط کسب و کارها است.در پنل سوم نیز به مطالعات موردی این چالش ها پرداخته می شود.

گفتنی است، همایش”  تولید و سرمایه گذاری، چالش ها و موانع و راهکارها” امروز ظهر  در پژهشکده فرهنگ، هنر و معماری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی برگزار شد.
محورها این همایش” نظام تولید”، “محیط کسب و کار”،”حکمرانی و تولید”،”فضای سرمایه گذاری”، “نقش گمرک در تولید”،”تامین مالی و تخصیص اعتبار”،” اولویت ها و پیشران های توسعه”و “سیاست های حمایتی از تولید دانش بنیان ها” بود.

گزارش:فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا