سلول درمانی راهی برای مبارزه با نارسایی قلبی

بیش از شش میلیون نفر فقط در آمریکا از نارسایی مزمن قلبی رنج می برند، بیماری که به تدریج عضله قلب را ضعیف کرده و توانایی آن را برای پمپاژ اکسیژن و خون کافی به سایر اندام ها از بین می برد.

به گزارش سیناپرس، با این حال، نتایج به دست آمده از بزرگترین کارآزمایی بالینی جدید، امیدی را برای مبتلایان به این بیماری ایجاد می کند. دانشمندان در موسسه قلب تگزاس نشان داده ‌اند: رویکرد جدید به نارسایی قلبی با استفاده از سلول ‌درمانی برای مبارزه با التهاب به عنوان یکی از عوامل اصلی این بیماری، می ‌تواند تأثیر چشمگیری بر بیماران داشته باشد.

در فاز ۳ کارآزمایی با نام DREAM-HF، که شامل ۵۶۵ بیمار تحت درمان برای نارسایی مزمن قلبی بود، شرکت ‌کنندگان یک دوز تزریق سلول‌های پیش‌ساز مزانشیمی (MPC) را دریافت کردند. بیماران دریافت کننده سلول های پیش ‌ساز مزانشیمی که از مغز استخوان اهداکنندگان سالم به دست بود، در طی ۱۲ ماه اول، تقویت قابل توجهی در عضله بطن چپ و توانایی پمپاژ آن نشان دادند. به گزارش سیناپرس، سی ماه پس از درمان اولیه، درمان با سلول‌های پیش‌ساز میزان حمله قلبی یا سکته مغزی را تا ۵۸ درصد کاهش داد که این رقم برای افرادی که دارای سطوح بالای نشانگر خون التهابی بودند به ۷۵ درصد افزایش یافت.

دکتر امرسون سی پرین (Emerson C. Perin) مدیر پزشکی در موسسه قلب تگزاس و پژوهشگر اصلی این مطالعه گفت: نتایج مطالعات گام مهمی در درک اینکه چگونه سلول درمانی در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن قلبی فواید مهمی ارائه می کند، به شمار می رود. به نظر می رسد سلول ها با کاهش التهاب، افزایش جریان میکروواسکولار و تقویت عضله قلب کار می کنند. بهبود بخش جهشی بطن چپ که توانایی پمپاژ قلب را اندازه ‌گیری می ‌کند، در بیماران مبتلا به سطوح بالای التهاب برای محققان خوشایند بود.

دکتر پرین در این باره گفت: به نظر می رسد سلول ها دارای اثر تعدیل کننده سیستم ایمنی و ضد التهابی هستند. به طور کلی، سلول‌های پیش‌ساز مزانشیمی می توانند از سلول های عضله قلب در برابر مرگ محافظت کرده و جریان خون و انرژی را بهبود بخشند. به گزارش سیناپرس، در رگ های خونی بزرگ در سراسر بدن، کاهش التهاب ناشی از فعال شدن سلول‌های پیش‌ساز مزانشیمی ممکن است بی ثباتی پلاک را کاهش دهد که منجر به حملات قلبی و سکته می شود.

محققان توضیح می دهد: در حالی که نارسایی قلبی حدود ۸٫۵ درصد از مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را در هر سال تشکیل می دهد، علائم آن اغلب با علائم طبیعی پیری اشتباه گرفته می شوند. افراد مبتلا به فشار خون بالا، دیابت، چاقی، نقص قلبی، بیماری ریوی و آپنه خواب با خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری روبرو هستند.

دکتر جوزف جی. راجرز (Joseph G. Rogers) مدیر عامل موسسه قلب تگزاس و متخصص پیشرفته نارسایی قلبی در خاتمه گفت: درمان با سلول‌ های پیش ‌ساز می تواند آینده مراقبت های قلبی عروقی را برای بیماران مبتلا به نارسایی های قلبی تغییر دهد.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعه در مجله American College of Cardiology منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا