باحضور رییس جمهور؛
سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی برگزار شد

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، همراه با بیست‌وچهارمین جشنواره جوان خوارزمی و اولین دوره از جشنواره نوآوران و فناوران خوارزمی امروز (سه‌شنبه) با حضور رییس جمهور آغاز شد.

به گزارش سیناپرس، آیین معرفی و تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های خوارزمی با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و شماری از روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگران و نخبگان علمی در سالن مرکز همایش‌های صداوسیما آغاز شد.

جشنواره بین المللی خوارزمی که از سال ۱۳۶۶ کار خود را آغاز کرد و توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار می‌شود، رهیافت سازنده‌ای برای شناسایی طرح های ملی و قدردانی از پژوهشگران و نوآورانی است که با دانش خود نقش مهمی در ثبات و امنیت دنیای متلاطم امروز دارند.

فراخوان سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی اردیبهشت گذشته به چهار زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسه و عربی منتشر شد و علاقه‌مندان تا پایان مهرماه وقت داشتند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. این جشنواره در دو بخش کلی طرح‌های توسعه‌ای و پژوهش‌های بنیادی در ۱۷ گروه تخصصی علمی و فنی شامل فناوری های شیمیایی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و کامپیوتر، هنر، معماری و شهرسازی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، مهندسی عمران، مهندسی صنایع و مدیریت فناوری، مواد، متالورژی و انرژی‌های نو، زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، محیط زیست، فناوری نانو، مهندسی هوافضا، مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات، مهندسی مکاترونیک و طرح برگزیده موفق در تولید ملی آثار را دریافت می‌کند.

به گفته حسن زمانیان، دبیر جشنواره‌های خوارزمی امسال ۲۸۱ طرح داخلی و خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که این طرح ها در پژوهشکده‌های سازمان و توسط متخصصان چند دور داوری شد. در نهایت ۱۶ طرح به هیات داوران ارجاع شد، هیات داوران بعد از بررسی‌های دقیق طرح های برگزیده را اعلام کرد.

بر این اساس یک نفر رتبه سوم را در گروه تخصصی مهندسی برق و کامپیوتر، یک نفر رتبه سوم در گروه هوافضا، یک ایرانی مقیم سوئد در گروه زیست‌فناوری، یک نفر از جمهوری خلق چین در فناوری‌های نانو، یک نفر هم از جمهوری خلق چین در مواد، متالورژی و انرژی‌های نو برگزیده شناخته و در مجموع پنج نفر به عنوان برگزیده سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی برگزیده شدند.

همچنین بیست‌وچهارمین جشنواره جوان خوارزمی که فراخوان آن از اردیبهشت گذشته منتشر شد، در دو بخش کلی طرح‌های کاربردی و پژوهش‌های بنیادی و ۱۶ گروه تخصصی شامل فناوری های شیمیایی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و رایانه، هنر، معماری و شهرسازی، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم پایه، مهندسی عمران، مهندسی صنایع و مدیریت فناوری، مواد، متالورژی و انرژی های نو و زیست فناوری و علوم پایه پزشکی، محیط زیست، فناوری نانو، مهندسی هوافضا، مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات و مهندسی مکاترونیک پذیرای آثار علاقه‌مندان بود.

در این دوره از جشنواره نیز در مجموع ۳۰۲ طرح دریافت و ۱۹ طرح به هیات داوران ارجاع شد. این طرح ها در بخش کلی طرح‌های کاربردی و پژوهش‌های بنیادی بود و در گروه‌ مهندسی مکانیک یک نفر رتبه دوم و یک نفر رتبه سوم را به دست آورد. در گروه مواد، متالورژی و انرژی‌های نو نیز یک نفر رتبه سوم را کسب کرده و در بخش پژوهش‌های بنیادی شاخه فناوری‌های شیمیایی یک نفر به عنوان رتبه سوم برگزیده شد و به طور کلی چهار نفر در این جشنواره برگزیده شدند.

اولین جشنواره نوآوران و فناوران خوارزمی نیز که امسال و با توجه به شعار سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» به پیشنهاد وزیر علوم به بقیه جشنواره‌های خوارزمی اضافه شد، در بخش کلی نوآوری و فناوری در گروه تخصصی مهندسی برق و کامپیوتر یک نفر رتبه اول را به دست آورد، در شاخه فناوری نانو یک نفر رتبه دوم، در مهندسی مکانیک نیز دو نفر رتبه سوم را کسب کردند و در مجموع چهار نفر به عنوان برگزیده معرفی شدند.

برگزیدگان
برگزیدگان اولین جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی:

– شقایق وحدت رتبه اول نوآوری و فناوری با ارائه طرح «شبیه سازی و اجرای شبکه های عصبی مصنوعی پرسرعت و کم مصرف» در گروه تخصصی مهندسی برق و کامپیوتر

– صابر علیزاده رتبه دوم نوآوری و فناوری با ارائه طرح «طراحی و ساخت کاتالیزورهای نانو حفره برای الکتروسنتر پیش ماده های شیمیایی» در گروه تخصصی فناوری نانو

– مجتبی طهانی رتبه سوم نوآوری و فناوری با ارائه طرح «سامانه فشارشکن با قابلیت تولید برق» در گروه تخصصی مهندسی مکانیک

– عبدالعلی حیدرزاده رتبه سوم نوآوری و فناوری با ارائه طرح «راه اندازی خط تعمیر و آزمون موتور توربوسن CFM۵۶ در سلول آزمایش» در گروه تخصصی مهندسی مکانیک

برگزیدگان سی و ششمین جشنواره بین المللی خوارزمی:

– محمدرضا ظهیری بیدهندی رتبه سوم طرح های توسعه ای با ارائه طرح «واحد سیار مراقبت هوایی» در گروه تخصصی مهندسی برق و کامپیوتر

– سیدمهرداد کاتب رتبه سوم طرح های توسعه ای با ارائه طرح «بهینه سازی طراحی و ساخت شیشه های کابین هواپیماهای پهن پیکر» در گروه تخصصی هوافضا
سلام
– محمد بهرام ایرانی مقیم سوئد برگزیده بخش پژوهش های بنیادی در گروه تخصصی زیست فناوری با ارائه طرح «میکروبیوم خاک های سطحی در نمونه های جهانی خاک»

– هوآ ژانگ از کشور جمهوری خلق چین برگزیده در بخش پژوهش های بنیادی و در گروه تخصصی فناوری نانو با ارائه طرح «طراحی و ساخت فازهای متفاوت و مطالعه خواص وابسته به فاز ترکیب های نانوساختار»

– ژیانگ ونلو از کشور جمهوری خلق چین برگزیده بخش پژوهش های بنیادی و در گروه تخصصی مواد، متالورژی و انرژی های نو با عنوان طرح «طراحی و سنتز مواد متخلخل نانو برای ذخیره انرژی الکتروشیمی»

برگزیدگان طرح های بیست و چهارمین جشنواره خوارزمی:

– حسن نصیری خونساری رتبه دوم طرح های کاربردی در گروه تخصصی مهندسی مکانیک با عنوان طرح «دستگاه آزمون تقید و پایداری پروتز زانو»

– نازیلا طربی رتبه سوم طرح های کاربردی در گروه تخصصی مهندسی مکانیک با عنوان طرح «سامانه اندازه گیری غلظت رسوب و بار عبوری در شناورهای لایروب»

– روح الله خسروشاهی رتبه سوم طرح های کاربردی در گروه تخصصی مواد، متالورژی و انرژی های نو با عنوان طرح «ساخت جوهر نانوذرات کالکوپیریت مورد استفاده در سلول های خورشیدی»

– خیبر دشتیان رتبه سوم پژوهش های بنیادی در گروه تخصصی فناوری های شیمیایی با عنوان طرح «حس گرهای فتوالکتروشیمیایی برای پایش برخی گونه های زیستی»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا