مهار آتش‌سوزی به مدیریت جامع نیاز دارد

سال گذشته آتش‌سوزی بیش از ۴۴هزار و 800 هکتار از اراضی جنگلی کشور را تحت‌تاثیر قرار داد که حدود ۱۸‌هزار هکتار از این مناطق با آسیب‌های جبران‌ناپذیری مواجه شد.شواهد موجود حاکی از آن است که جنگل‌های زاگرس که از شمال غربی تا نواحی مرکزی جنوب را دربرگرفته و وسعت آنها بالغ بر ۶‌میلیون هکتار است، از این مساله آسیب بیشتری دیده‌اند. به گفته خداکرم جلالی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ۹۵‌درصد آتش‌سوزی‌ها در ایران از عامل انسانی ناشی می‌شود و از این میزان حدود ۸۵ درصد آتش‌سوزی‎ها اتفاقی است.

سال گذشته با هدف کاهش ضرر و زیان‌های ناشی از آتش‌سوزی، ۳۲ایستگاه در سراسر کشور به منظور اطفای حریق عرصه‌های طبیعی ساماندهی شد. علاوه بر این، حدود ۸۰۰ بریگاد (تشکیلات) آتش‌سوزی و تعداد ۲۹۰ آتش‌نشان نیز در مناطق آسیب‌پذیر مستقر شدند.

برآوردها حاکی از آن است که سالانه به‌طور متوسط ۱۵هزار هکتار از اراضی جنگلی ایران، دستخوش آسیب جدی ناشی از آتش‌سوزی می‌شود.

آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی در کشور ما سالانه بیش از 2/3 تریلیون ریال (۹۴‌میلیون دلار) هزینه و ضرر اقتصادی به همراه دارد و این در حالی است که متاسفانه بسیاری از عرصه‌های آسیب‌دیده نیز به دلایل متعدد از جمله خشکسالی و تغییرات اقلیمی توان احیای مجدد نخواهند داشت. یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب‌پذیری شدید عرصه‌های طبیعی ایران نسبت به آتش‌سوزی، کمبود نیرو و تجهیزات مناسب اطفای حریق است چنانکه سازمان جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان متولی امر حتی یک بالگرد مجهز در اختیار ندارد که در زمان آتش‌سوزی‌های مهیب طبیعی بتوان از آن استفاده کرد. البته توافق‌هایی با ارتش و سازمان مدیریت بحران صورت گرفته تا در مواقع لزوم ناوگان‌های خودشان را در اختیار سازمان‌های متولی امر قرار دهند اما واقعیت این است که بالگردها و هواپیماهای مخصوص دفع آتش‌سوزی از نظر بسیاری از مشخصات و ویژگی‌ها با هواپیماها و بالگردهای معمولی تفاوت دارند.

آتش به استثنای مناطق جنگلی زاگرس، منطقه اکولوژیکی جنگل‌های هیرکانی را نیز تهدید می‌کند. این جنگل‌ها به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض متوسط ۲۷ کیلومتر، از آستارا در شمال­غربی دریاچه خزر آغاز و تا منطقه گلی­داغی واقع در منتهی­الیه شرقی امتداد پیدا می‌کنند و بازمانده جنگل‌های پهن­برگ دوران سوم زمین­شناسی هستند که عمر متوسط آنها را بیش از یک میلیون سال تخمین زده­اند. بدیهی است که حفاظت از این میراث طبیعی کم‌نظیر مستلزم طرح‌های مدیریت جامع‌تر به‌خصوص در زمینه مهار آتش‌سوزی‌های سالیانه است که هر ساله رنگ و بوی جدی‌تری نیز به خود می‌گیرند.

 

گزارش: فرناز حیدری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا