هرباراتوم، گامی در جهت توسعه مصرف گیاهان دارویی در کشور

 شمسعلی رضازاده، مسؤول بخش و دبیر علمی اجرایی بخش هرباراتوم سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی ایران اظهار کرد: هرباراتوم درصدد است تا مردم را با این عرصه آشنا کند و مصرف گیاهان دارویی در کشور را توسعه دهد، 

وی در توضیح دستاوردهای برگزاری هرباراتوم گفت: یک بخش مشاوره ما مربوط به حوزه کشاورزی است. کسانی که در حوزه کشاورزی گیاهان دارویی کار می‌کنند، مشاوره‌های خوبی دریافت نمی‌کنند؛ لذا امیدواریم که مشاوره‌های خوب و مناسبی از ما دریافت کنند. به این صورت کارهایی را که انجام می‌دهند با دیدگاه بهتر و با شناخت بیشتر نسبت به فضای کار تکنیکی است و بهره بیشتری می‌برند.

وی افزود: بخش دوم مربوطه به آموزش عموم در مورد کاربردهای گیاهان دارویی است. هدف ما توسعه در کشور است. ما می‌خواهیم در کنار پژوهش به توسعه گیاهان دارویی و مصرف آن کمک کنیم.

رضازاده خاطرنشان کرد: در همین راستا برگزاری کارگاه‌هایی را در نظر داریم که در این کارگاه‌ها حدود 250 نفر شرکت کنند و آموزش ببینند و به فرهنگ‌سازی کمک‌کنند.

وی افزود: بخش بعدی مربوط به افراد علاقه‌مندی است که تمایل دارند در زمینه تولید گیاهان دارویی ورود کنند. این‌ها نیاز به مشاوره دارند که به‌راحتی مشاوره را به دست نمی‌آورند. در بخش هرباراتوم که برای سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی در نظر گرفته‌ایم، این مشاوره راحت در اختیار چنین افرادی قرار داده می‌شود تا تصمیم‌گیری کنند که آیا شروع کنند یا خیر؟ اگر شروع کردند چه‌کارهایی را انجام دهند؟ افرادشان را بهتر انتخاب کنند و در کل برای کسانی که می‌خواهند در حوزه تولید داروی گیاهی کار کنند، مراحل شروع تا رسیدن به نتیجه کوتاه شود.

این عضو ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام دیگری را که در بخش هرباراتوم جشنواره صورت می‌گیرد، در حوزه گیاه‌شناسی برای دانشجویان و محققان دانست تا با تکنیک‌های گیاه‌شناسی آشنا شوند.

وی خاطرنشان کرد: تصور عمومی بر این است که اگر عکس دو گیاه کنار هم گذاشته شود، فکر می‌کنند که از یک گونه هستند. درصورتی‌که در ظاهر عکس شباهت‌های خیلی نزدیکی به هم دارند و باید تکنیک‌های علمی تفکیک و تمیز دادن گونه‌ها و جنس‌های گیاهان در نظر گرفته شود. در حقیقت دانشجویان و محققان که رشته اصلی آنها گیاه‌شناسی نیست، با حضور در این کارگاه‌ها دیدگاه مناسبی پیدا خواهند کرد.

رضازاده تصریح کرد: در کنار این بخش‌ها استفاده مردم از دم‌نوش‌های تازه از کارهای جانبی جشنواره خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود استقبال بسیار خوبی از این بخش جشنواره داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا