آیا اعتیاد به روابط عاطفی خطرناک است؟

سیناپرس با همکاری پزشکان متخصص حوزه های مختلف، هر هفته به سوالات پزشکی شما مخاطبان پاسخ می دهد. سوالات خود را مطرح کنید، پاسخ علمی و درستی دریافت کنید. 

چه کسانی گرفتار اعتیاد به روابط عاطفی می شوند؟ چه مخاطراتی این افراد را تهدید می کند و آیا این نوع اعتیاد خطرناک است؟

به گزارش سیناپرس، اعتیاد به روابط عاطفی، برخلاف نام لطیفش می‌ تواند از ویران ‌کننده ‌ترین شکل‌ های اعتیاد باشد که این روزها به فراوانی در فیلم ‌ها و داستان‌ های به ‌ظاهر عشقی به تصویر کشیده می شود.

با توجه به نیاز طبیعی و فطری انسان به روابط اجتماعی و عاطفی و انتظار بروز پدیده عشق، به ویژه در دوره جوانی، گاهی تشخیص موارد اعتیاد به روابط احساسی و عاشقانه بسیار دشوار می ‌شود.

درحالی که افراد معتاد به روابط عاشقانه، درگیر روابطی می‌ شوند که نه‌ تنها از نگاه روان ‌شناختی سالم نیست و برای فرد، شادی و تکامل عشق سالم را به همراه ندارد بلکه در نهایت موجب آزار و زیانِ وی شده و بر کوله‌ بار تجربه‌ های طرد شدن، تنهایی و به عبارتی شکست ‌های عشقی‌ اش اضافه می ‌شود.

در حالت کلی، تقریبا در همه انواع اعتیاد، فرد معتاد، عادت به فرارکردن از احساسات غم و غصه، خشم و تنهایی دارد. معتادان به روابط عاطفی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در واقع، آنها بر روابط عاطفی تمرکز می ‌کنند تا از پرداختن به مشکلات و هیجانات منفی زندگی خودشان بگریزند.

معمولا افرادی که در کودکی، از مهربانی و مهر کافی بهره‌ مند نبوده‌ اند، در دام اعتیاد به روابط عاطفی گرفتار می‌ شوند.

خود کم‌ بینی و کمبود عزت ‌نفس در افرادی که در کودکی مهر و محبت کافی دریافت نکرده ‌اند، در بزرگ‌سالی آنها را به وابستگی شدید و اعتیاد عاطفی سوق خواهد داد.

بسیاری از این افراد، در کودکی تنها گذاشته شده یا رها شده‌اند و به همین دلیل، با تمام وجود می ‌کوشند تا به روابط عاطفی خود «بچسبند» و از ترک ‌شدن دوباره به هر قیمتی جلوگیری کنند.

این افراد گاهی، در گرداب روابط عاطفی ویران‌ کننده ‌ای میفتند اما به جهت ترس از ترک‌ شدن و تنها ماندن، از تمام کردن این رابطه دوری می ‌گزینند.

*دکتر پروانه صفایی مقدم، متخصص روانشناسی بالینی، عضو سازمان نظام روانشناسی و عضو سازمان علوم شناختی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا