کشف قابلیت تشخیص چهره منحصر به فرد در حیوانات

دانشمندان دانشگاه آکسفورد و کوئینزلند به تازگی در همکاری با یکدیگر به انجام پژوهشی ویژه پرداختند و در آن تصاویر بسیار بزرگی از چهره های انسان ها را به یک ماهی کمانگیر نشان داده و غذای تشویقی خاصی را تنها برای یک یا دو تصویر در نظر گرفتند. همچنین به این ماهی ها 44 تصویر دیگر از چهره افراد مختلف نشان داده شد اما هیچ کدام از این تصاویر غذای تشویقی خاصی را به همراه نداشت. این ماهی به سرعت و با دقتی 80 درصدی توانست چهره افرادی که با غذارسانی ارتباط داشتند را شناسایی کند.

تحقیقی این چنینی نیز سابقا در رابطه با کلاغ ها ایجاد شده بود. این کلاغ ها نسبت به محققانی که در طی روند این تحقیق به پای آنها نخ می بستند بی علاقگی نشان دادند. این پرندگان افراد یاد شده را خطرناک می پنداشته و هنگام مشاهده آنها شروع به سر و صدا می کردند. برند هاینریش به عنوان راهبر این تحقیق، در طی انجام این پژوهش سعی کرد تا هویت خود را با تغییر لباس، عینک آفتابی و استفاده از کلاه گیس تغییر بدهد اما در هیچ یک از مواد پرندگان تحت تاثیر این تغییرات چهره قرار نگرفتند.

در آزمایشی دیگر، گروهی از محققان از واشنگتن از نوع دیگری از ماسک استفاده کردند و به سراغ کلاغ ها رفته و تنها یکی از آنها شروع به بستن پای چند کلاغ کرد. محققی که موظف به بستن پای پرندگان بود ماسک یک غارنشین را بر روی صورت زد اما باز هم به عنوان عامل خطر شناسایی شده و مرود حمله قرار گرفت. جالب اینجاست که 9 سال بعد باز هم این آزمایش تکرار شد و دقیقا همان فردی که ماسک غار نشین را بر چهره داشت به کلاغ ها رجوع کرده و دوباره مورد حمله قرار گرفت. علاوه بر این فرزندان بالغ کلاغ ها نیز به این حمله پیوستند و این امر در واقع نشان دهنده این است که پرندگان بالغ به نوعی این خطر را به جوجه های خود نیز منتقل کرده بودند.

به علاوه، گوسفندها نیز توانایی بالایی در تشخیص چهره دیگر گوسفندان دارند. دکتر کندریک از بریتانیا برای انجام تحقیقی در این باره بر روی چند در مختلف عکس هایی از گوسفندان مختلف را چسباند. برخی از این درها رو به مواد غذایی ویژه ای باز می شد. او به این نتیجه رسید که گوسفندان می توانند چهره یک گوسفند آشنا را از بین حداقل 50 چهره ناشناس بازشناسی کنند. با این حال حافظه و این خاطرات بعد از گذشت سه سال به سمت فراموشی می روند.

سگ ها نیز در خواندن حالات چهره انسان ها از اسب ها باهوش تر هستند زیرا اهلی شدن سگ ها به 10 هزار سال پیش بازمی گردد و این در حالی است که اسب ها تنها 3 هزار و 500 سال قبل اهلی شده و در نتیجه اسب ها نسبت به سگ ها فرصت کمتری برای بودن و وقت گذراندن کنار انسان ها داشته اند.

منبع: stuff