چرا برخی مهارت ها را فراموش نمی کنیم؟

تمامی مواردی که ما در زندگی خود آموخته و یا به عنوان تجربیات و حقایق زندگی با آن رو به رو می شویم، از انواع خاطرات محسوب می شود. در این میان برخی آموخته ها مانند یک زبان خارجی در صورت عدم استفاده در دراز مدت تا حدی فراموش می شود، ولی برخی موارد مانند دوچرخه سواری و شنا هیچ گاه از خاطر نرفته و پس از ده ها سال عدم تمرین همچنان در ذهن افراد باقی می ماند.

به گزارش سیناپرس، انسان از بدو تولد خود دائما در حال آموختن و تجربه کردن موارد مختلف جهان بیرونی است. در این میان بسیاری از آموخته ها در صورت عدم استفاده و تمرین، فراموش می شوند ولی برخی موارد هستند که هیچ گاه از یاد انسان نرفته و برای مثال اگر شخصی به مدت بیست سال دوچرخه سواری نکند، باز هم قادر به راندن دوچرخه خواهد بود. دلیل این موضوع چیست؟

در پاسخ باید اذعان داشت که برخی آموخته ها مانند دوچرخه سواری از جمله مهارت ها یا الگوی حرکتی محسوب می شوند که متخصصان مغز و اعصاب از آن به عنوان حافظه رویهای یاد می کنند. این نوع حافظه بیشتر به عنوان حافظه ماهیچه ای نیز شناخته می شود.

در توضیح این نوع از حافظه که هیچگاه از ذهن انسان پاک نمی شود، باید گفت : این یک نوع حافظه، بلند مدت و ناخود آگاه است که در آن فرد می تواند چیزی را بدون نیاز به فکر کردن به خاطر بیاورد. این نوع از حافظه بر خلاف بسیاری از دیگر مواردی که فراموش می شوند، نیاز به هیچ نوع شناخت مستقیم و آگاهانه ای ندارند.

نباید فراموش کرد که مهارت های زیادی مانند رانندگی با ماشین یا بستن بند کفش وجود دارد که آن قدر در ذهن ما جا افتاده است که در هنگام انجام، به ان ها فکر نمی کنیم.

به گزارش سیناپرس، هنوز از نظر علمی مشخص نیست که چرا برخی تجربیات به سادگی فراموش شده و برخی دیگر حتی در صورت عدم استفاده از آن ها برای همیشه در ذهن می مانند، اما ممکن است این مساله ارتباط مستقیمی با محل ذخیره آن‌ ها در مغز داشته باشد. منطقه ای که به نظر نسبتاً محافظت شده و در برابر پاک شدن و جایگزینی با اطلاعات جدید، مقاوم است.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا