ماه‌نورد چینی پس از دو سال و نیم به پایان عمر خود رسید

یوتو در مارس ۲۰۱۳ برای ماموریت چانگ ۳ چین به ماه ارسال کرد. این اولین بار بود که این کشور با موفقیت یک سطح‌نورد را در سطح ماه قرار داد. همچنین از سال ۱۹۷۶ اولین بار بود که یک وسیله به نرمی و آرامی روی ماه فرود آمد. در ابتدا قرار بود این ماه نورد فقط ۳ ماه دوام بیاورد، اما این دستگاه کوچک توانست در دماهایی دوام بیاورد که برای این ربات بسیار سرد به نظر می‌رسیدند. حالا این ماه‌نورد رکورد طولانی‌ترین مدت زمان عملیات را سطح ماه دارد.

البته این سطح‌نورد به اندازه‌ی کافی مشکل داشته است. در فوریه ۲۰۱۴ چین فکر کرد که ارتباطش با این دستگاه را از دست داده چون پس از گذران شب در ماه با زمین تماس نگرفت. در تمام مناطق ماه ۱۴ روز، روز است و نور خورشید وجود دارد و ۱۴ روز هم شب است و در این مدت دمای سطح ماه به ۱۸۳ درجه زیر صفر می‌رسد. مقامان چینی فکر می‌کردند که این سطح‌نورد پس از این ۱۴ شب از کار افتاده بود، اما در نهایت ارتباطش را مجددا برقرار کرد.

با این حال، چین اطلاعات زیادی به کمک سطح‌نوردش به دست آورده است. یوتو تصاویر خیره‌کننده‌ای از سطح ماه گرفته است. داده‌های یوتو همچنین نشان می‌دهند که ماه ۹ لایه مختلف سنگی در زیر سطحش دارد. آنالیز محل فرود این سطح‌نورد نشان می‌دهد که ترکیب ساختار آن نقطه با محل فرود ماموریت آپولو تفاوت دارد. این نشان می‌دهد که ماه تاریخچه جغرافیایی نسبتا پیچیده‌ای داشته است.

 

منبع:digikala

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا