توسعه دفاتر انتقال تکنولوژی در دانشگاه‌ها

 دکتر وحید احمدی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب با این مضمون که «یکی از آرزوهای بزرگ ملت، جهش علمی به معنای جهش واقعی است»، اظهار کرد: این قسمت از پیام رهبری برای سال جدید بیشتر به موضوع سیاستهای ابلاغی در خصوص علم و فناوری که در شهریور ۹۳ ابلاغ شد، ارتباط دارد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه دانشگاهی، علمی و جوان باید از این فرصت استفاده کنند تا در حوزه فناوری بتوانند جهش علمی را محقق کنند، افزود: تحقق این رهنمود با هماهنگی در اجزای نظام، اولویت بندی، سیاستگذاری و ساماندهی برخی از کارها صورت می‌گیرد تا ما را به جهش علمی واقعی نزدیکتر کند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به اینکه حوزه‌های تبدیل علم به ثروت، اقتصاد پویا و ایجاد مجموعه کارآفرین می‌توانند زمینه اجرایی شدن تاکیدات موکد رهبر انقلاب را ایجاد کنند تا با توانمندی و جدیت بیشتری در این مسیر گام برداریم، اظهار کرد: این هماهنگی‌ها تنها از طریق تقسیم کار مناسبتر، تعیین وظایف، اولویت بندی، ارتقای کیفیت و ساماندهی نیرو در حوزه‌های مختلف امکان پذیر است که اینها از جمله اقدامات ما در حوزه فناوری برای تحقق این امر بوده است.

احمدی عنوان کرد: دفتر ارتباط با صنعت، دفاتر ارتباط با مجموعه‌هایی برای رفع نیاز کشور و ارتباط با جامعه بین‌المللی، مجموعه‌ای از زنجیره توانمندی‌های کشور هستند که می‌توانند در راستای استفاده از ظرفیتهای حوزه علمی به کار گرفته شوند تا بتوان در علم پیشرفت کرد.

وی درباره فعالیت هایی که در وزارت علوم برای ارتقای سطح علمی انجام گرفته است، گفت: تعیین ماموریتها، تعیین هماهنگی و توسعه پژوهش و فناوری در حوزه علوم انسانی، آیین‌نامه هماهنگی برای ارتباط با صنعت، ساماندهی برخی فعالیتهای مربوط به فناوری و بسیاری از فعالیتها که قبل از آغاز سال جدید شروع شده و در سال ۹۴ هم این کارها ادامه دارند در وزارت علوم مورد پیگیری قرار گرفته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم با اشاره به اینکه ساماندهی پژوهش‌ها نیز از دیگر فعالیتهای وزارت علوم برای ارتقای وضعیت علمی است، خاطرنشان کرد: ساماندهی پژوهش‌ها در کشور از جمله فعالیتهایی بوده که در سال گذشته نیز مورد بررسی قرار گرفته و اکنون در سال جدید نیز از موضوعاتی است که در دست اقدام خواهد بود.

وی افزود: ساماندهی و تقویت رشته‌ها از بُعد پژوهش، می‌تواند در جهش علمی موثر باشد و اکنون در صدد هستیم که رشته‌های میان رشته‌ای را تقویت کنیم تا بتوانند نقش موثری در جامعه و رفع نیازهای مردم در آینده داشته باشند.

وی با اشاره به دفاتر انتقال تکنولوژی که در دو دانشگاه صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف اجرایی شد، گفت: توسعه دفاتر انتقال تکنولوژی به دانشگاه‌های دیگر نیز از دیگر برنامه‌های ما برای جهش علمی در سال جدید است.

احمدی گفت: تکمیل ساختار و حذف برخی از ساختارهای موازی و تبدیل آنها به ساختارهای مورد نیاز نیز می‌تواند از جمله فعالیتهای ما در جهت ارتقای سطح علمی در سال جدید باشد.

احمدی با بیان اینکه در اواخر سال ۹۳ هم، سیاستهای علم و فناوری برنامه ششم در مجمع تشخیص در حال تدوین است که این سیاستها قرار است به صورت کامل ابلاغ شود، افزود: این سیاستها می‌تواند به ایجاد یک نگرش و رویکرد سیستمی کمک کند تا اجزا با یکدیگر به صورت هماهنگ کار کنند.

به گزارش ایسنا،وی اظهار امیدواری کرد که با این سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و ظرفیتهای موجود در کشور، در سال جدید تا حدود زیادی به سیاستهای علمی، فناوری و جهش علمی نزدیک شویم، چرا که پایان سال ۹۴، پایان برنامه پنجم است و باید تا حدودی برنامه‌های پنجم تا آن زمان عملی شده باشد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا