آلودگی هوا خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می دهد

یافته های یک مطالعه جدید توسط محققان آکادمی مغز و اعصاب آمریکا نشان داد: زندگی در مناطقی که سطوح بالاتری از آلودگی هوا دارند با افزایش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در این مطالعه ذرات ریز PM2.5 را مورد بررسی قرار داده اند. PM2.5 به دسته بندی خاصی از ذرات اشاره دارد که قطر آن ها 2.5 میکرون (میکرومتر) یا کوچکتر است. این ذرات ریز از اگزوز وسایل نقلیه موتوری خارج می شوند و از طریق سوزاندن سوخت توسط نیروگاه ها و سایر صنایع، آتش سوزی جنگل ها و چمن ها به وجود می آیند.

محققان توضیح دادند: ما یک ارتباط کلی بین بیماری پارکینسون و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا یافتیم، بر اساس یافته های ما، افرادی که در معرض بالاترین سطوح آلودگی هوا قرار دارند، بیشتر از سایر افراد، در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون هستند.

برای این مطالعه، محققان داده های 83 هزار بیمار مبتلا به پارکینسون را مورد بررسی قرار دادند. سپس پژوهشگران، شرکت کنندگان را بر اساس میانگین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به گروه های مختلف تقسیم بندی کردند.

دانشمندان پس از تعدیل سایر عواملی که می ‌توانند بر خطر ابتلا به پارکینسون تأثیر بگذارند، مانند سن، سیگار کشیدن و استفاده از مراقبت ‌های پزشکی، ارتباطی بین بیماری پارکینسون و میانگین قرار گرفتن در معرض ذرات معلق PM2.5 پیدا کردند؛ نتایج نشان داد: افرادی که در معرض غلظت بالاتری از آلودگی هوا (19 میکروگرم بر متر مکعب) قرار داشتند 25 درصد بیشتر از سایر گروه ها، در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون بودند.

محققان اظهار داشتند: امیدواریم یافته های ما آگاهی بیشتری را در رابطه با خطرات و اثرات منفی آلودگی هوا برای سلامتی، ایجاد کنند و رهبران و مسئولان را ترغیب کنند تا گام هایی را به منظور کاهش سطوح آلودگی هوا و در نتیجه کاهش خطر بیماری بردارند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در هفتاد و پنجمین نشست سالانه آکادمی مغز و اعصاب آمریکا ارائه شده اند.

مترجم : سنا دلفیه