هفت عادت سالم که می تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد

یافته های جدید محققان آمریکایی، نشان داد: گنجاندن هفت عادت سالم در سبک زندگی، می تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد. این هفت عادت، عبارتند از فعالیت بدنی و تحرک، تغذیه سالم، حفظ وزن مناسب، سیگار نکشیدن، حفظ فشار خون سالم، کنترل سطح کلسترول و نظارت بر سطح قند خون است.

به گزارش سیناپرس، علائم زوال عقل، شامل اختلال در اندیشه، ارتباطات و حافظه است. این اختلال که عمدتا مربوط به سنین سالمندی است می ‌تواند موجب بروز نشانه‌ ها و تغییرات روان شناختی مختلفی در فرد شود و به طور کلی بر کیفیت زندگی او، تاثیر منفی زیادی داشته باشد.

پژوهشگران معتقدند: علائم زوال عقل می تواند چندین دهه قبل از تشخیص، در مغز شروع شود؛ در نتیجه مهم است که آگاهی بیشتری در رابطه با تاثیر عادت ها و سبک زندگی در میانسالی بر خطر زوال عقل در سنین بالاتر، کسب کنیم. خبر خوب این است که انتخاب سبک زندگی سالم در میانسالی، به کاهش خطر زوال عقل در آینده کمک کند.

این مطالعه شامل 13 هزار شرکت کننده زن با میانگین سنی 54 سال در شروع مطالعه بود؛ پس از 20 سال پیگیری، محققان داده های شرکت کنندگان را برای شناسایی افرادی که به زوال عقل مبتلا شده بودند، بررسی کردند و دریافتند: 13 درصد از شرکت کنندگان به زوال عقل مبتلا شده بودند.

پس از تعدیل عواملی مانند سن و تحصیلات، محققان نتیجه گرفتند: به ازای هر یک از هفت عادت سالم در سبک زندگی، خطر ابتلا به زوال عقل در شرکت‌ کنندگان 6 درصد کاهش می‌ یابد.

پژوهشگران افزودند:دانستن این موضوع می تواند برای مردم مفید و امیدوار کننده باشد که می توانند با انجام اقداماتی مثل ورزش به مدت نیم ساعت در روز یا کنترل فشار خون، می توانند خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهند.

به گزارش سیناپرس، نتایج تحقیقاتی در هفتاد و پنجمین نشست سالانه آکادمی مغز و اعصاب آمریکا در بوستون، ارائه شده اند.

مترجم : سنا دلفیه