تولید ضدعفونی کننده فوق العاده قوی به کمک نانو مواد جدید

استفاده از ضد عفونی ‌کننده ‌های مبتنی بر پراکسید با ظهور همه ‌گیری کووید-۱۹ افزایش یافته است. با این حال، استفاده گسترده از ضدعفونی ‌کننده‌ های شیمیایی برای از بین بردن ویروس ‌ها و سایر عوامل بیماری ‌زا می‌تواند سلامت انسان و اکوسیستم را تهدید کند.

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران دانشگاه جورج واشنگتن،  نانومواد جدیدی را مهندسی کرده اند که می تواند قدرت ضدعفونی کننده های رایج را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

این تیم نشان داد، وقتی نانو ماده ای به صورت یک کاتالیزور دو اتمی  با یک ضد عفونی کننده مبتنی بر پراکسید مخلوط می شود، در مقایسه با زمانی که ضد عفونی کننده به تنهایی استفاده می شود، قدرت بیشتری برای نابودی عوامل بیماری زا دارد.

مطالعات انجام شده همچنین نشان داد:ضدعفونی کننده های ترکیب شده با این نانو مواد، دو تا چهار برابر در از کار انداختن سویه ویروس کرونا موثرتر هستند. به گفته محققان، توانایی تقویت مواد ضدعفونی کننده با نانومواد مهندسی شده از عناصر معدنی مانند آهن و کربن، پایدارتر و مقرون به صرفه تر از روش های فعلی است.

پراکسیدها اغلب برای از بین بردن پاتوژن ها استفاده می شوند، اما ما باید از غلظت بسیار بالای این مواد استفاده کنیم. با استفاده از این نانو ماده، ما در واقع می‌توانیم مقدار پراکسید هایی را که روزانه استفاده می‌ کنیم کاهش دهیم که این امر نه تنها هزینه ‌ها را کاهش می‌ دهد، بلکه روشی پایدارتر برای ضدعفونی بوده و در عین حال بهترین عملکرد را برای کشتن پاتوژن‌ های محیطی ارائه می کند.

محققان تیم بین المللی در تحقیقات خود یک کاتالیزور دو اتمی Fe-Fe ایجاد کردند که آن را با یک پراکسید و سویه کرونا ویروس در شرایط مختلف مخلوط کردند.

به گزارش سیناپرس، محیط‌ های آزمایش شده شامل بزاق مصنوعی و آب شیرین بود که به ترتیب از یک رودخانه محلی برای تقلید از تمیز کردن سطح تماس و ضدعفونی آب استخراج می‌ شوند.

محققان مشاهده کردند که این نانو ماده با انتقال الکترون ها از ویروس به پراکسید عمل می کند. در نتیجه این واکنش ویروس اکسیده شد و ماده فوق به ژنوم و پروتئین‌های ویروس و همچنین چرخه زندگی ویروس کرونا در سلول ‌های میزبان آسیب می رساند.

دکتر ژه ژو، نویسنده اول این مقاله در رابطه با دستاورد فوق گفت: مطالعات ما راه جدیدی را برای استفاده از مواد پیشرفته برای بهبود روش‌های ضدعفونی، بهداشتی و پزشکی هموار می ‌کند.

این نانو ماده می تواند برای غیرفعال کردن پاتوژن های محیطی در محیط های مختلف استفاده شود. برای نمونه این فناوری در حوزه های مانند تصفیه آب، صنایع بسته بندی  و همچنین برای استفاده در قالب اسپری برای ضدعفونی کردن سطوح مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سیناپرس، محققان این تیم مطالعاتی اعلام کردند که مطالعات آینده باید بر روی بهینه سازی مواد برای تقویت بیشتر قدرت ضد عفونی برای دستیابی به گند زدایی سازگار با محیط زیست و تاثیر بیشتر برای محافظت از سلامت عمومی تمرکز کند.

منبع: news-medical.net