حفاظت بهتر از محیط زیست در گرو احیای سرمایه های اجتماعی است

محمد درویش روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در زمینه حفظ محیط زیست هر چه مشارکت مردم بیشتر باشد، قطعا شاهد حفاظت بیشتری از عرصه ها و گونه های گیاهی و جانوری موجود در آنها خواهیم بود و اجرای طرح های محیط زیستی پایدارتر خواهد بود.
درویش تاکید کرد: بنابراین هیچ راهی وجود ندارد جز این که سرمایه های اجتماعی را احیاء کنیم تا منجر به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کشور شود، باید در این راستا نگاه های امنیتی کاهش و به سمن ها به عنوان گوش و چشم در راستای حفظ محیط زیست اهمیت داده شود.
وی گفت: امیدوارم با ایجاد راهکاری اصولی و قابل اجرا شاهد کاهش فشارها بر تشکل های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست باشیم، اگر توانستیم در بسیاری از طرح ها از جمله کاهش تبدیل شدن درختان بلوط به زغال موفق باشیم یا شاهد احیای تالاب کانی برازان باشیم، قطعا به علت حضور و عملکرد موثر جامعه محلی و تشکل های مردم نهاد بوده است.
درویش افزود: اکنون 821 تشکل مردم نهاد محیط زیستی در کشور وجود دارد که نقش و گستره فعالیت آنها در این عرصه با هم متفاوت است اما درصد بسیار زیادی از آنها بسیار فعال و تاثیرگذار هستند.
وی در ادامه به نقش شبکه های اجتماعی در راستای حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: این شبکه ها می تواننند بلندگوی اطلاع رسانی فعالیت های تشکل های مردم نهاد محیط زیستی باشند.
مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: آن شبکه اجتماعی می تواند موفق باشد که مطالب را کپی نکند، بلکه در تولید و ارائه مطالب خلاقیت داشته باشد، اگر به روند کپی کردن ادامه دهد قطعا از عرصه رقابت حذف خواهد شد.
وی گفت: لازمه وجود یک شبکه اجتماعی پویا، انتقال آنها به شبکه سمن ها است، زیرا علاوه بر نقش افرینی به عنوان چشم و چراغ نظام، می توانند برای خروج از بحران های زیست محیطی اقدامات اساسی و سازنده ای انجام دهند.
درویش همچنین از اهمیت تصویب قانون پیشرفته محیط زیستی سخن گفت و افزود: در تمام دنیا کارنامه کشورهایی در زمینه محیط زیست درخشان است که قانونی پیشرفته دارند و همچنین دولت، جوامع محلی و تشکل های محیط زیستی آنها همکاری تنگاتنگی با هم به عمل می آورند. 
وی ابراز امیدواری کرد که در عرصه محیط زیست و با هدف حفاظت از منابع طبیعی و زیستی کشور شاهد تصویب قانونی پیشرفته در این زمینه در کشور باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا