پیگیری کنوانسیون تهران در سفر رییس جمهوری به آذربایجان

خزر دریایی نیمه بسته است از این رو نسبت به تنش ها آسیب پذیرتر است؛ بر این اساس پنج کشور حاشیه دریای خزر با آگاهی از تخریب محیط زیست این پهنه آبی در اثر آلودگی ناشی از منابع مختلف فعالیت های انسانی از جمله تخلیه مواد مضر، خطرناک، مواد زائد و سایر آلودگی های ناشی از منابع دریایی و منابع مستقر در خشکی، 13 آبان ماه سال 1382 (5 نوامبر 2003 میلادی) در تهران گردهم آمدند و کنوانسیون محیط زیست دریای خزر یا تهران را امضا کردند.
این کنوانسیون به منظور حفظ منابع زنده دریای خزر برای نسل های حاضر و آینده و با آگاهی به ضرورت تضمین عدم مضر بودن فعالیت های مستقر در خشکی برای محیط زیست دریای خزر، با توجه به خطرات ناشی از نوسانات سطح آب که محیط زیست دریای خزر و خصوصیات اکولوژیکی و آب نگاری منحصر به فرد آن را تهدید می کند، با تاکید بر اهمیت حفاظت از محیط زیست دریای خزر، با تصدیق اهمیت همکاری میان دولت های ساحلی خزر و سازمان های بین المللی مربوطه و با هدف حفاظت و نگهداری محیط زیست دریایی خزر امضا شد. 
همکاری مشترک نسبت به حفاظت و احیای محیط زیست دریای خزر، کنترل آلودگی آن، مدیریت سواحل و برداشت های پایدار از ذخایر خاویاری و حفاظت از دیگر گونه های جانوری و گیاهی موجود در آن از دیگر اهداف این کنوانسیون عنوان شده است. 
اکنون رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به آذربایجان درنظر دارد نسبت به اجرای مفاد کنوانسیون تهران که کشورهای حاشیه این دریا را ملزم به رعایت الزامات زیست محیطی می کند، با این کشورها به مذاکره بنشیند و بر اجرای آن تاکید کند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ایران در سفر دو روزه (17 و 18 مرداد) به آذربایجان به دعوت رسمی الهام علی اف رییس جمهوری این کشور، در دیدار با مقامات و مسئولان عالی رتبه این کشور، روند اجرای توافقات دو کشور و همکاری های تازه در حوزه های بازرگانی، صنعتی، انرژی، فرهنگی، بانکی، تسهیلات کنسولی، مسائل زیست محیطی و ارتباطات به ویژه حمل و نقل ریلی را مورد بررسی و تبادل نظر قرار می دهد.
معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این سفر پیگیر همکاری های محیط زیستی به ویژه در زمینه دریای خزر خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا