افسانه سیل بزرگ رود زرد واقعیت دارد

تیمی از پژوهشگران دانشگاه نانجینگ به سرپرستی دکتر وو چینگ لونگ اقدام به بررسی زمین شناختی  و مطالعه شواهد فیزیکی سیل بزرگی کرده اند که در افسانه های چینی  به آن اشاره شده و در زمان امپراطور یو مهار شد. این موضوع سبب تاسیس نخستین امپراطوری در تمدن چین شده و رود زرد پس از وقوع این سیلاب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شد.

در این مطالعات، تیمی از زمین شناسان چینی موفق به کشف بقایای رسوبات و رانش زمین که سبب محدود شدن حرکت رود زرد شد در منطقه جیشی جورج ، شده اند. یافته های زمین شناسان نشان می دهد این سد طبیعی خاکی که بر اثر رانش زمین در دوران باستان پیش آمده بود، سبب قطع شدن مسیر رود زرد شده و آب زیادی را در این منطقه جمع کرد اما پس از گذشت چند ماه، این سد خاکی شکسته شده و سیل بزرگی در مناطق اطراف جاری و کل مناطق کم ارتفاع اطراف به زیر آب فرو می روند.

دکتر وو چینگ لونگ در این رابطه اعلام کرد: در بسیاری از کاوش های باستان شناسی انجام شده در این منطقه،  لایه ای از خاک سیاه گزارش شده است که در همه سایت ها تطابق زمانی دارد، این موضوع ناگهان برای من مشخص شد که احتمالا این لایه خاک سیاه ، همان رسوبات ناشی از سیل در منطقه است. این ایده سبب شد تا مطالعات خود را در این زمینه آغاز کنیم.

در این مطالعات مشخص شد که در پی وقوع زلزله ای که روستاهای باستانی از جمله روستای لاجیا را تخریب کرده بود، سبب رانش زمین و مسدود شدن مسیر رود زرد شده که در پی آن آب زیادی در این منطقه جمع شده و با شکسته شده سد خاکی فوق، سیلاب منطقه را فرا می گیرد.

پزوهشگران برای بررسی دقیق این موضوع و کشف زمان وقوع رویداد های فوق، اقدام به آنالیز ایزوتوپ های کربن چهارده موجود در نمونه های باقی مانده از رسوبات و قربانیان زلزله روستای لاجیا کرده و دریافتند این سیل بزرگ در حدود سال 1920 پیش از میلاد رخ داده است.

در این گزارش تصویری به بررسی  آثار و بقایای باقی مانده از این سیلاب باستانی می پردازیم.

منبع: archaeology