پرتاب یک ماهواره موقعیت‌یابی برای نیروی هوایی

این سری از ماهواره‌های ناوبری به منظور افزایش قابلیت‌های سری IIRM با اضافه کردن سیگنال غیرنظامی سوم برای حمل و نقل ایمن گسترش یافته است. F در IIF ابتدای کلمه Follw-on به معنی ادامه نسخه قبلی است. در مقایسه با سری‌های پیشین، این سری دارای طول عمر بیشتر و دقت بالاتری است. این سری دقت، قدرت سیگنال و کیفیت کلی سیستم جی پی اس را افزایش می‌دهد. این سری که توسط شرکت بوئینگ توسعه یافته است شامل 12 ماهواره است که اولین آن‌ها در می 2010 راه اندازی شده است. تا تاریخ 14 می 2013 تعداد 3 ماهواره عملیاتی در مجموعه ماهواره‌های جی پی اس وجود داشته است. همچنین ششمین ماهواره از این سری نیز از تاریخ 16 می سال 2014 شروع به کار کرد.

سیگنال‌های این نسل نسبت به مدل‌های قبلی 2 برابر دقیقتر هستند، همچنین سیگنال‌های ویژه به کاربر‌ی‌های نظامی افزوده شده که خاصیت مقاوم در برابر اخلال دارد و دسترسی امن به خدمات جی پی اس را برای کاربران نظامی فراهم می‌کند. سیگنال L5 نیز یک ویژگی جدید این نسل به شمار می‌رود. این ماهواره‌ها به پردازنده‌های مرکزی قابل‌برنامه‌ریزی مجدد مجهزند که امکان ارتقای سیستم از طریق دریافت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری در حداقل عمر 12 ساله آنها فراهم می‌کند.

این سری از ماهواره‌ها، نسل جدید از ماهواه‌های ناوبری آمریکا و ساخت مشترک شرکت‌های بوئینگ و لاکهید مارتین هستند و این دو شرکت در شرکتULA همکاری مشترک دارند.

ویلیام کولی مدیر اداره سیستم‌های موقعیت‌یابی جهانی مرکز سیستم‌های موشکی و فضایی گفت:« پرتاب موفق این ماهواره موجب سرافرازی ماست و مجموعه سامانه موقعیت‌یابی جهانب به درستی کار خود را ادامه خواهد داد. از زمان آغاز عملیات این سامانه تاکنون، همواره در تعیین موقعیت جهانی، ناوبری و تعهدات زمانی موفق بوده است.»

پرتاب تمامي اين ماهواره‌ها تا اواسط 2016 ميلادي به پايان مي‌رسد و به مدت 15 سال ستون فقرات سامانه جی پی اس را تشکيل خواهد داد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا