فاصله کم مهارت‌آموزی و ورود با بازار کار در رشته‌های فنی و حرفه‌ای

با گذشت چند دهه از شکل‌گیری رشته‌های فنی و هنرستانی در کشور، هنوز هم برخی، ورود به این رشته‌ها را نشانه ضعیف بودن سطح تحصیلی می‌دانند، در صورتی‌که مزیت تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای نسبت به رشته‌های نظری بیشتر است. هرچند که شاید باور این مساله برای والدین، دانش‌آموزان و حتی برخی دست‌اندرکاران این حوزه، سخت باشد.

مديرعامل مركز كشف انديشه‌هاي راستين مردمي (مكارم)، كه خود كارآفرين و کارشناس امور تربیتی است، هفته گذشته، در آیین گرامی‌داشت دانش‌آموزان ورودی جدید هنرستان باقرالعلوم، در جمع اوليا و دانش‌آموزان در این مورد گفت: "سعی ما این است که به نوجوانان کمک کنیم تا با بهره‌وری بهینه از زمان، قبل از اتمام مدرسه، وارد بازار کار شوند."

دکتر فریدون احمدی با بیان اینکه غذای جان بسیار مهم‌تر از غذای تن است، تصریح کرد: "ما باید برای جان خود ارزش زیادی قائل شویم و این در حالی است که دست‌کم، سالی 4 هزار موتورسوار جوان در سطح کشور کشته می‌شوند. در این حالت است که ثروت قابل ملاحظه‌اي را از دست مي‌دهيم. اين زيان در صحنه‌هاي ديگري از زندگي ما نیز وجود دارد كه تجميع آن‌ها، عدم دانایی ما از بهره‌وري را بيان مي‌دارد. "

وی اشتراک فکر و تعاون را مهم‌ترین وظیفه والدین با محیط مدرسه دانست و افزود: "پدران و مادران باید به صورت منظم و هفتگی از روند تحصیلی فرزندان‌شان خبر داشته باشند و بدانند چه اتفاقی افتاده و آیا اصولاً پیشرفتی در زمینه‌های تحصیلی و پرورشی، حاصل شده است یا خیر."

احمدی با تاکید بر این‌که مدارس به خصوص هنرستان‌ها به فرزندان ما کمک می‌کنند که در سنین جوانی به کار دلخواه خود دست یابند، ادامه داد: "رسیدن به این مقصود، بدون حضور و همکاری و همیاری پدران و مادران، امکان‌پذیر نیست."

مدیرعامل مکارم تعامل میان خانه و مدرسه را مهم‌ترین راه برای رسیدن فرزندان به قله‌های موفقیت عنوان کرد.

این کارشناس امور تربیتی با بیان اینکه ما باید سعی کنیم بهره‌وری زمان را به فرزندان خود یاد بدهیم، راه آشنایی با این مهم را ارتباط و الهام از طبیعت دانست. احمدی با بیان این که با افزایش بهره‌وری از زمان در سنین پایین، می‌توانیم بر ثروت کشور بیافزاییم، گفت: "ما کشوری با منابع طبیعی محدود هستیم، با وجود تلاش و پشتکارمان، درآمد سرانه پایینی داریم و آن هم به این دلیل است که نمی‌توانیم نسل مرغوب و کاربلدی تحویل جامعه دهیم."

احمدی تصریح کرد: "افرادی که دارایی و دانش خود را از کشور خارج کرده‌اند، به نوعی نسل مرغوب را از کشور خارج کرده‌اند."

وی اظهار کرد: "ما می‌خواهیم در این مدرسه، مهارت‌هایی ویژه را برای فرزندان شما خلق کنیم؛ از مقطع مدرسه با آنها کار کنیم تا پس از گرفتن دیپلم، دیگر دغدغه کار نداشته باشند."

هرچند رشته‌های آموزشی در هنرستان‌ها با جرح و تعدیل‌هایی همراه بوده، اما هم‌اکنون، در مجموع، 43 رشته در سال دهم (در دوره متوسطه دوم) در شاخه فنی و حرفه‌ای وجود دارد.

شایان ذکر است که هنرستان باقرالعلوم در دو رشته کامپیوتر و حسابداری در حال فعالیت است و با استفاده از ساعات فراغت تابستان، برای آموزش بیشتر و افزایش بهره‌وری دانش‌آموزان این هنرستان تلاش می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا