مشهورترین خبرنگاران جهان در حوزه محیط‌زیست

سال‌های شروع خبرنگاری در هر حوزه ویژگی‌های خاص خودش را دارد اما مهم‌ترین نکته همیشه پیدا کردن منابع اطلاعاتی موثق و معتبر است. یک خبرنگار حوزه محیط‌زیست می‌بایست پیوسته و مکرر مطالعه کند. اطلاع از وضعیت دقیق زیستی جانوران و گیاهان، شناخت متخصصان برجسته هر فیلد اعم از پرنده‌شناس- خزنده‌شناس- دامپزشک حیات‌وحش- متخصص پستانداران- گیاه‌شناس و …، آگاهی از وضعیت دقیق بحران‌های زیست‌محیطی، در اختیار داشتن آمار موثق و بسیاری نکات دیگر همگی ابزارهای مفیدی برای یک خبرنگار در حوزه محیط‌زیست هستند اما مهم‌ترین فاکتور به طور قطع همان صداقت و اصالت و مثبت‌اندیشی خود خبرنگار است. امروز که بحران‌های زیست‌محیطی بیش از هر زمان دیگری ملموس و غیرقابل‌انکار است، نمی‌توان و نباید منفی‌نگر بود. یک خبرنگار محیط‌زیست موظف است که کورسوی امید را برای تغییر باز بگذارد، اگر یک خبرنگار نتواند هیچ نقطه مثبت و هیچ راهکاری را به مخاطب خود منتقل کند، محیط‌زیست هم امیدی برای بهبود نخواهد داشت. یک خبرنگار حوزه محیط‌زیست به طور خیلی جدی هشدار می‌دهد، واقعیت‌ها را به شکل علمی و ملموس بیان می‌کند اما هیچگاه نمی‌تواند و نباید کورسوی امید را بر مخاطب خود ببندد.

مشهورترین خبرنگاران حوزه محیط‌زیست

جورج مونبیوت (George Monbiot): جورج مونبیوت نویسنده کتاب پرفروش «عصر رضایت»، یک نویسنده مشهور انگلیسی است که در سال ۱۹۶۳م. متولد شد. شهرت جورج بیشتر به دلیل فعالیت‌های زیست‌محیطی و سیاسی وی است. این نویسنده مشهور هر هفته ستونی ثابت در روزنامه گاردین دارد که در آن اغلب به مسائل و بحران‌های روز زیست‌محیطی می‌پردازد. کتاب‌های متعددی از این نویسنده تاکنون چاپ شده که از جمله مشهورترین آن‌ها می‌توان به «ایالت اسیر» که به طور مشخص به مسائل زیست‌محیطی بریتانیا می‌پردازد و کتاب «شکاری: در جستجوی جادوی سرحدات وحشی» که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۳م. چاپ شدند، اشاره کرد. این خبرنگار مشهور در عین حال بنیان‌گذار کمپین صلح‌دوستانه «زمین از آن ماست» می‌باشد. رشته تحصیلی وی جانورشناسی است و سابقه همکاری با بخش تاریخ طبیعی بی‌بی‌سی را نیز دارد. مونبیوت به واسطه کارهای تحقیقاتی‌اش سفرهای متعددی انجام داده که از آن جمله می‌توان به سفر به اندونزی، برزیل و شرق آفریقا اشاره کرد.

چارلز کلوور (Charles Clover): چارلز کلوور ویراستار محیط‌زیست روزنامه دیلی‌تلگراف، بزرگترین و پرفروش ترین روزنامه بریتانیایی است.  کلوور در سال‌های ۱۹۸۹، ۱۹۹۴ و ۱۹۹۶م. توانست جایزه خبرنگار ملی حوزه محیط‌زیست بریتانیا را به خود اختصاص دهد. این خبرنگار با بخش خبری بی‌بی‌سی نیز همکاری دارد و از جمله کتاب‌های پرفروشی که تاکنون از وی چاپ شده، می‌توان به «ابر سیاه و برف سفید» اشاره کرد که توسط انتشارات دانشگاه ییل (Yale University Press) به چاپ رسیده. یکی دیگر از کتاب‌های مشهور این خبرنگار «آخر خط» است که در آن به این مساله پرداخته شده که چگونه ماهیگیری بی‌رویه می‌تواند باعث تغییر دنیا و آن چیزی که ما می‌خوریم، شود. کلوور در حال حاضر نویسنده یک ستون بسیار مشهور و پرطرفدار در روزنامه ساندی‌تایمز لندن است.

کاتالینا آرِوالو (Caterina Arévalo): این روزنامه‌نگار زن اسپانیایی زبان، نویسنده بخش علوم و محیط‌زیست است که در ظرف دهه گذشته بیشترین تعداد اخبار زیست‌محیطی را در روزنامه‌های اسپانیایی زبان پوشش داده است. آرِوالو نه‌تنها نویسنده بلکه ویراستاری است که در مورد مسائل روز مانند تغییرات اقلیمی، تنوع‌زیستی، انرژی و مخصوصاً توسعه پایدار تحقیق می‌کند و می‌نویسد. این خبرنگار ساکن مادرید موسس وب‌سایت مشهور (EFEVerde) است که به شکل کاملاً اختصاصی اخبار حوزه محیط‌زیست را پوشش می‌دهد. آروالو تحصیلات خود را در دانشگاه آکسفورد تمام کرده و سابقه چندین سال همکاری با موسسه رویترز را هم در کارنامه‌اش دارد. آرِوالو را می‌توان یکی از مشهورترین خبرنگاران زن حوزه دانش محیط‌زیست قلمداد کرد.

جیسون بیتل (Jason Bittle): جیسون بیتل نویسنده مجله مشهور روی زمین (On Earth) و فارغ‌التحصیل دانشگاه پیتزبورگ است. تاکنون خبرهای متعددی از وی در بخش محیط‌زیست مجله جغرافیای ملی (نشنال‌جئوگرافی) چاپ شده است. از جمله جالب‌ترین مقالات این نویسنده می‌توان به «بازنده بزرگ»، «روزهای تاریک پیشرو» و «نجات غریب اقیانوس‌ها» اشاره کرد. علاوه بر این، بیتل سابقه همکاری با مجله مشهور اسلیت (Slate Magazine) را هم دارد و مقالات جالبی در این مجله از وی کار شده است. یکی از موضوعات مورد علاقه بیتل نوشتن درباره موجودات عجیب و غریب و شیوه زیست آن‌هاست. حیوانات بزرگ، حیوانات کوچک، حیوانات خطرناک و خلاصه هر حیوانی با قلم بیتل جان تازه‌ای در دنیای علم می‌گیرد. اگر مطالب این خبرنگار حوزه محیط‌زیست را دنبال کنید، قطعاً نکات بسیاری را خواهید آموخت و این دقیقاً راز موفقیت بیتل است که می‌تواند در قالب داستان، حیوانات را به شکلی آموزنده به خوانندگان معرفی کند.  

 

گزارش: فرناز حیدری

 

   

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا