رشد جمعیت انسان تنوع گونه های گیاهی را در پی داشته است

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی برایان کودینگ و الیک ویتزل ، از اساتید و محققان دانشگاه یوتا در ایالات متحده آمریکا در حال بررسی تنوع گونه های گیاهی و گسترده شدن آن در جهان هستند. این تیم تحقیقاتی به منظور بررسی دقیق تر این موضوع اقدام به تهیه و ایجاد بانک اطلاعاتی گسترده ای از 3 هزار و 500 نمونه رادیو کربن استخراج شده از زغال چوب، پوسته آجیل ها و مغزها؛ استخوان حیوانات و سایر اشیا یافت شده در قاره آمریکای شمالی کرده اند.

در این تحقیقات مشخص شد که تنوع گونه های گیاهی ارتباط مستقیمی با رشد جمعیت انسان داشته و به تبع آن آثار و بقایای قابل مطالعه باقی مانده از این انسان ها نیز در این دوران بیشتر است.

هدف اصلی آن ها از جمع آوری اطلاعات فوق ؛ بازسازی گونه های جمعیتی و الگوی گسترش گیاهان در بازه زمانی 15 هزار ساله است.

در این تحقیقات مشخص شد که تنوع گونه های گیاهی ارتباط مستقیمی با رشد جمعیت انسان داشته و به تبع آن آثار و بقایای قابل مطالعه باقی مانده از این انسان ها نیز در این دوران بیشتر است. پژوهشگران بر اساس یافته های موجود دریافتند که جمعیت انسان های ساکن در منطقه شرقی آمریکای شمالی در حدود 6 هزار و 900 سال پیش به سرعت افزایش یافته و دو برابر شد. این روند رشد سریع جمعیت تا حدود 5 هزار و 200 سال پیش ادامه داشته و بسیاری از گیاهان در حدود 5 هزار سال پیش در این مناطق اهلی و بومی شده اند.

 

برایان کودینگ در توضیح این مساله می گوید: این مردم قادر به تولید غذا بوده و می توانستند از طریق کشاورزی بخش مهمی از مایحتاج خود را تامین کنند. البته این مردم به طور همزمان از روش های جمع آوری غذا و شکار نیز استفاده کرده و بهره می جستند. این موضوع در گسترش تنوع گیاهان بسیار موثر بوده است.

باستان شناسان بر اساس شواهد موجود قادر به بررسی و مطالعه و شناخت گیاهانی شده اند که در این منطقه پرورش یافته و کشت می شده اند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع:  independent

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا