کنترل دیابت و چربی خون به کمک کنجد

دیابت نوع دو، یکی از بیماری های بسیار شایع در جهان امروز است که کیفیت زندگی مبتلایان را به شدت مختل نموده و امید به زندگی را در آن ها کاهش می دهد. این بیماری به عنوان یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر، باعث می شود که بیماران مبتلا به آن حدودا چهار برابر بیشتر از افراد سالم به بیماری های قلبی-عروقی، عروق مغزی و عروق محیطی مبتلا شوند.

برای درمان دیابت اغلب از داروهای شیمیایی استفاده می شود که معمولا دارای اثرات مفیدی هستند. با این حال به دلیل اثرات جانبی این گونه داروها، امروزه تلاش هایی برای استفاده از داروهای گیاهی و طبیعی جایگزین در حال انجام است. گیاهان دارویی با این که خود دارای ترکیبات شیمیایی بسیاری هستند، ولی این ترکیبات به دلیل تناسبی که دارند، خواص یکدیگر را تعدیل نموده و بعضی از آن ها، وظیفه خنثی کردن عوارض ایجادشده توسط دیگران را به عهده دارند.

گیاهان دارویی با این که خود دارای ترکیبات شیمیایی بسیاری هستند، ولی این ترکیبات به دلیل تناسبی که دارند، خواص یکدیگر را تعدیل نموده و بعضی از آن ها، وظیفه خنثی کردن عوارض ایجادشده توسط دیگران را به عهده دارند.

پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به منظور بررسی و گسترش استفاده از چنین داروهای طبیعی ای، استفاده از دانه کنجد را به منظور اثرگذاری بر فاکتورهای بیوشیمیایی خون بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مورد ارزیابی قرار داده اند.

در این پژوهش که از نوع کارآزمایی بالینی بوده و با مشارکت 60 نفر از بیماران 40 تا 65 ساله مراجعت کننده به آزمایشگاه تخصصی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به انجام رسیده، تاثیر مصرف روزانه 60 گرم دانه کنجد در دو وعده 30 گرمی و به مدت دوماه بر وضعیت قند خون و برخی دیگر از فاکتورهای خونی بیماران بررسی شده است.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که مصرف کنجد به شیوه انجام شده در آزمایش به طور معنی دار و موثری باعث کاهش قند خون، هموگلوبین گلیکوزیله، کلسترول و تری گلیسیرید و LDL بیماران می شود.

بنا بر اظهار پژوهشگران روغن کنجد دارای اسیدهای چرب تک اشباعی است و مصرف مقادیر زیاد این گونه اسیدهای چرب باعث کاهش سطح گلوگز یا اصطلاحا قند در پلاسمای خون می شود.

محققین در مقاله علمی پژوهشی برگرفته از این مطالعه که در «مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا» به چاپ رسیده است، با توجه به نتایج حاصله پیشنهاد داده اند که از دانه کنجد و فرآورده های ارزشمند حاصل از آن نظیر روغن کنجد و ارده به عنوان مکمل داروهای کاهنده قند خون و کنترل برخی دیگر از متابولیت های شیمیایی پلاسمای خون استفاده شود.

گفتنی است حدود 50 درصد از دانه کنجد را روغن تشکیل می دهد و 50 درصد دیگر نیز از پروتئین، موادی موسوم به لیگنان و سایر مواد تشکیل شده است. این لیگنان های موجود در روغن کنجد هستند که خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضدالتهابی این روغن را به وجود می آورند و موجب بهبود چربی خون می شوند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: سادات قریشی، آ. و همکاران. بررسی اثر مصرف دانه کنجد بر برخی فاکتورهای بیوشیمیایی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا، 6(1): 95-87.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا