تولید ثروت با کمک سلول‌های بنیادی

سعید عباس علیزاده، مشاور توسعه بازار شرکت دانش بنیان سل تک فارمد در گفت و گو با خبرنگارسیناپرس با اشاره به آخرین تحول بازار دارویی و اقتصاد سلول های بنیادی در ایران و جهان گفت: تاکنون ارایه خدمات بهداشت و سلامت و برآورده کردن نیازهای درمانی جامعه با استفاده از 3 رکن اصلی شامل تولید و توزیع داروهای ژنریک، داروهای بیولوژیک یا داروهای زیستی (پروتئین‌های نوترکیب، پپتیدها و منوکلونال انتی بادی ها) و تجهیزات پزشکی( به عنوان زیر ساخت اصلی بخش بهداشت و سلامت) انجام شده است.

مسوول گروه زیست فرآیند سلول و سلول درمانی پژوهشگاه رویان افزود: پیشرفت فناوری در این ارکان باعث شده که زیر ساخت‌های آن تا به امروز بسیار موفق باشند و ضمن ارتقا سلامت جامعه و میلیون‌ها بیمار، باعث ایجاد اشتغال و تولید ثروت شوند اما هنوز نیازهای پزشکی و درمانی بسیاری وجود دارند که تاکنون از طریق این ارکان سه‌گانه پاسخ داده نشده‌اند. به عنوان مثال تاکنون راه حل‌های موثر درمانی برای دیابت، بیماری‌های قلبی و دستگاه‌های عصبی و انواع سرطان و آسیب‌های جسمی که منجر به از کار افتادن و از دست رفتن اندام‌ها می شوند، ارایه نشده است.

به گفته وی، امروزه صنعت پزشکی باز ساختی و سلول درمانی به عنوان رکن نهایی و چهارم بهداشت و سلامت جامعه مورد پذیرش قرار گرفته است.

این دانشجوی دکتری رشته مهندسی زیستی – گرایش سلول درمانی و پزشکی ترمیمی دانشگاه فنی لیسبون اظهار کرد: امروزه در جوامع پیشرفته مانند کشورهای آمریکای شمالی، انگلیس و کشورهای غربی اتحادیه اروپا، ژاپن، کره جنوبی و چین سرمایه گذاری برای تاسیس و توسعه شرکت‌های خصوصی و دولتی دانش بنیان به منظور تولید محصول های درمانی-دارویی پیشرفته بر پایه سلول و مشتقات آن مانند اگزوزوم‌ها، ژن، بافت و اندام‌های انسان برای درمان بیماری‌های بدون علاج و بیماری‌های ناشی از نقص سلولی، نقص ژنتیکی، آسیب‌های ناشی از بیماری‌های حاد و حوادث و همچنین کاربردهای زیبایی و افزایش کیفیت زندگی به ‌صورت روز افزونی در حال افزایش است.

وی بیان کرد: پيش بينی می شود که بازار محصول های پزشکی ترمیمی شامل سلول درمانی و مهندسی بافت از 16/4 میلیارد دلار در سال 2013  با نرخ رشد ترکیبی 23/2 درصد به 67/6 میلیارد دلار در سال 2020 برسد. این نرخ رشد، یکی از بالاترین نرخ‌های رشد در میان صنایع بوده و حتی بالاتر از صنعت تولید داروهای بیوسیمیلار مانند آنتی بادی، پروتئین‌های نوترکیب، پپتیدها و کوچک مولکول‌ها است.

علیزاده افزود: هم اکنون با توجه به جدید بودن این صنعت در دنیا عمر توسعه محصول و ثبت آنها به 10تا 14 سال می رسد. همچنین به دلیل آشنایی نداشتن کافی قانونگذران و صنایع با ماهیت محصول ها ( پیچیدگی محصول، کنترل کیفی آن و فناوری تولید آن تحت شرایط(GMP، تنها 8 محصول در حوزه سلول درمانی به ثبت رسیده  است. هم اکنون بیش از 10 محصول نیز در فاز 3 مطالعه بالینی و ثبت در بازارهای مختلف و حدود 100 محصول در فازهای بالینی 1 و 2 و 100 محصول در  مرحله مطالعه های حیوانی قرار دارند. از نظر تعداد شرکت‌ها نیز، بر اساس آمار سال 2015 بیش از 580 شرکت در سطح جهانی در این زمینه به ثبت رسیده اند که در حال توسعه محصول های مختلف با تمرکز بیشتر بر ایمنی درمانی سرطان، بیماری‌های خود ایمنی، بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری‌های دستگاه عصبی هستند.

وی به وضعیت این محصول ها در ایران اشاره کرد و گفت: تاکنون محصولی در این زمینه در کشور ثبت نشده است اما چند محصول با کاربردهای مختلف شامل درمان استئو آرتریت، ویتیلیگو، بیماری‌های پوستی و سوختگی، بیماری‌های قلبی-عروقی و کاربردهای زیبایی در مراحل مختلف مطالعه های بالینی قرار دارند؛ خوشبختانه در سال‌های اخیر پژوهش و سرمایه گذاری در این حوزه در ایران نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در سال آینده  شاهد ثبت رسمی اولین محصول های این حوزه توسط وزارت بهداشت و تجاری سازی یافته‌های تحقیقاتی گران بهای مراکز علمی کشور خواهیم بود.

مسوول گروه زیست فرآیند سلول و سلول درمانی پژوهشگاه رویان یاد آور شد: هم اکنون مطالعه های این حوزه در کشور از حالت پایه ای عبور کرده و به صورت روز افزونی تحقیق‌های کاربردی، توسعه فناوری تولید محصول های سلول درمانی و همچنین مطالعه های بالینی گسترش یافته است. این روند منجر به ایجاد حدود 30 آزمایشگاه تخصصی تحقیقاتی در این زمینه در پژوهشکده ها و دانشگاه‌های مختلف و حدود 10 شرکت دانش بیان با محصول های مرتبط شده است.