این ویروس می تواند سبب بروز سرطان پستان شود

تیمی از پژوهشگران در مطالعات جدید خود به بررسی ارتباط خطر سرطان و آلودگی های ویروسی پرداختند. بر این اساس مشخص شد که ویروس Epstein-Barr virus (EBV) که یکی از هشت ویروس مشهور و شناخته شده خانواده تبخال ها محسوب می شود با طیف وسیعی از سرطان ها از جمله African Burkitt lymphoma ؛ بیماری Hodgkin’s ، کارسینوم نازوفارنکس nasopharyngeal carcinoma ؛ سرطان معده و لیومیوسارکوم در ارتباط است.

به نظر می رسد اگر زنان جوان در دوران نوجوانی و بلوغ به ویروس EBV مبتلا شوند، در آینده احتمال آلوده شدن بافت های مخاطی پستان آن ها به ویروس فوق افزایش یافته و این موضوع می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان برخی دیگر از بیماری های مرتبط را در افراد فوق افزایش دهد.

در این مطالعات مشخص شد این ویروس به طور خاص و ویژه ای با سرطان پستان در ارتباط بوده و در بسیاری از موارد ابتلا به این سرطان گزارش شده است. البته پزوهشگران علی رغم شناسائی ارتباط بین این ویروس و سرطان پستان، هنوز نتوانسته اند به طور دقیق به نقش ویروس فوق در ابتلا به این سرطان و توسعه و گسترش آن پی ببرند.

 برای بررسی دقیق تر این موضوع ، پژوهشگران در محیط آزمایشگاهی اقدام به کشت بافت های سلول سرطان پستان در محیط آلوده به ویروس EBV کرده وآن را مورد مطالعه قرار دادند.

نتایج این آزمایش نشان می دهد که  ویروس فوق با متصل شدن به گیرنده های CD21 در بافت های عادی سلول های پستان سبب بروز عفونت های مختلفی می شود. در ادامه ، پژوهشگران با کاشت MECs در بدن موش ها مشاهده کردند که ویروس EBV در تولید نوعی پروتئین که عامل ایجاد بافت های سرطان پستان است، نقش دارد.

هنگامی که محققان ژن MECS  آلوده به ویروس EBV  را تجزیه و تحلیل کردند؛ ویژگی های ژنتیکی مرتبط با بروز درجه بالای خطر ابتلا به  سرطان پستان وابسته به گیرنده استروژن منفی  که یک فرم تهاجمی بیماری فوق محسوب می شود به روشنی قابل مشاهده بود.

در همین رابطه دکتر گربرگ وولف از اساتید دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد اعلام کرد: به نظر می رسد اگر زنان جوان در دوران نوجوانی و بلوغ به ویروس EBV مبتلا شوند، در آینده احتمال آلوده شدن بافت های مخاطی پستان آن ها به ویروس فوق افزایش یافته و این موضوع می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان برخی دیگر از بیماری های مرتبط را در افراد فوق افزایش دهد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی EbioMedicine journal  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا