تلاش برای ساخت واکسن ایدز به کمک آنتی بادی ها

پژوهش های جدید انجام شده در رابطه با سیستم ایمنی بدن انسان منجر به کشف تفاوت های کلیدی و موارد بسیار مهمی در این زمینه شد که می تواند پژوهشگران را در ساخت واکسنی موثر و کارآمد در این رابطه یاری کند. در این مطالعات، پژوهشگران به بررسی شرایط یک صد نفر از افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی پرداختند که سیستم ایمنی بدن نیمی از آن ها دارای قابلیت ساخت آنتی بادی های خنثی کننده عملکرد ویروس ها بوده و نیمی دیگر دارای این توانائی نبودند.

این مطالعات، قدم نخست در فهم و درک بهتر مکانیزم و عملکرد سیستم ایمنی بدن و قابلیت کنترل و ساخت آنتی بادی هایی با قابلیت خنثی سازی ویروس ها محسوب می شود. این موضوع دستاورد مهمی در ساخت واکسن اچ آی وی به شمار می رود .

در همین زمینه بارتون . اف . هاینس پژوهشگر موسسه واکسن سازی دوک اعلام کرد: این مطالعات، قدم نخست در فهم و درک بهتر مکانیزم و عملکرد سیستم ایمنی بدن و قابلیت کنترل و ساخت آنتی بادی هایی با قابلیت خنثی سازی ویروس ها محسوب می شود. این موضوع دستاورد مهمی در ساخت واکسن اچ آی وی به شمار می رود .

در مطالعات پیشین، پژوهشگران به بررسی شرایط فردی پرداخته بودند که به طور همزمان به ویروس اچ آی وی مبتلا بوده و همچنین از عارضه لوپوس اریتماتوسوس lupus erythematosus که یکی از انواع بیماری های خود ایمنی محسوب می شود؛ رنج می برد. سیستم ایمنی بدن وی به طور همزمان قادر به کنترل ویروس ها و همچنین ساخت آنتی بادی های خنثی کننده بود. پژوهشگران با مطالعه این فرد، نظریه ای را مطرح کردند که بر مبنای آن عوامل ایجاد کننده عارضه خود ایمنی لوپوس می تواند دارای پتانسیل ویژه ای در مبارزه با ویروس های مختلف از جمله اچ آی وی باشد.

در همین رابطه آنتونی مودی از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی و از پژوهشگران موسسه واکسن سازی دوک گفت: در حقیقت ویروس اچ آی وی خود را در بخش داخلی بافت های آسیب پذیر بدن مخفی می کند که سیستم ایمنی بدن قصد دارد آن ها را با بافت های خود بازسازی کند. در نتیجه فضائی فراهم می شود که ویروس در آن قادر به بقا بوده و در شرایط حفاظت شده ای به سر می برد. در این شرایط ، آنتی بادی ها یک تهدید برای بدن محسوب می شوند.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی Journal Science Immunology  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا