گرمایش زمین، زباله های اتمی جنگ سرد را آزاد ساخته است

در طول دوره جنگ سرد، ارتش ایالات متحده به مطالعه امکان راه اندازی موشک های بالستیک در ورقه های یخی گرینلند پرداخت. مهندسان این پروژه پس از اتمام آن با فرض باقی ماندن زباله های حاصله در یخ، تمامی زباله های بیولوژیکی، شیمیایی و رادیواکتیو را در درون یخ های این منطقه دفن کردند.

تجهیزات اجرای این پروژه که با نام کمپ سنچری (Camp Century) خوانده می شد در سال 1959 توسط مهندسان ارتش آمریکا ساخته شد و در آن به بررسی سلاح های هسته ای و استفاده از آنها در قطب شمال پرداخته شد. این پایگاه زیر زمینی که به نام شهر زیر یخ مشهور است در 220 کیلومتری ساحل گرینلند ساخته شده بود و نزدیک به 85 الی 200 سرباز و دانشمند و حتی یک راکتور هسته ای نیز در آن مستقر بودند.

پس از اتمام پروژه در سال 1969 ارتش ایالات متحده با فرض این که بارش برف سالیان سال کمپ یاد شده را در درون زمین نگه می دارد، تمامی تجهیزات خود را در آن منطقه باقی گذاشت. با این حال مطالعه ای که جدیدا در این رابطه انجام شده است نشان دهنده این است که تصمیم یاد شده بسیار غلط بوده و زباله های رها شده در این منطقه هم اکنون در جریان ورود به محیط زیست قرار گرفته اند و دلیل اصلی این امر نیز گرمایش زمین و ذوب یخ های طبیعی گرینلند بوده است. بر اساس نظر محققان، این پایگاه و تجهیزات درون آن روزی بر اثر ذوب یخ های این منطقه به سطح زمین راه پیدا می کردند اما با این حال گرمایش زمین به نحوی روند این پدیده را بسیار سریع تر از تصورات اولیه کرده است.

زباله های حاصل از این پروژه به اندازه 55 هکتار (100 زمین فوتبال) هستند. این منطقه هنوز هم دارای منبع عظیمی از سوخت گازوئیل است و میزان آن به 200 هزار لیتر (53 هزار گالون) می رسد. ساخت مواد مورد استفاده در این منطقه حاوی پلیکلرو بیفنیل هایی هستند که برای سلامت انسان بسیار مضرند. علاوه بر این کمپ یاد شده حاوی 63 هزار گالون فاضلاب رادیواکتیوی است. بر اساس نظر محققان، میزان ذوب یخ های طبیعی بر اثر گرمایش زمین بسیار بالا بوده و اگر همین روند ادامه پیدا کند تمامی زباله های سمی این ناحیه تا 75 سال آینده به محیط زیست وارد خواهند شد.

منبع: Gizmodo