بررسی راه های جلوگیری از پوکی استخوان

بر اساس پژوهش های جدید ، بهترین روش مقابله با پوکی استخوان ، تحت نظر داشتن میزان تراکم استخوان به همراه ورزش و تغذیه مناسب است .

به اعتقاد پزشکان متخصص این رشته ، عدم مراقبت از استخوان ها و نداشتن تغذیه مناسب در دوران کودکی و نوجوانی سبب اختلال در شکل گیری تراکم مناسب استخوان شده و در سنین پیری عوارض ناگوار آن بروز خواهد کرد .

پوکی استخوان و کم شدن تراکم استخوان در باور عام ، بیماری است که بیشتر زنان مسن با آن سر و کار دارند در حالی که این تفکر اشتباه بوده و مردان مسن و حتی جوانان نیز می توانند به آن مبتلا شوند . به باور پژوهشگران ، حداکثر سنی که استخوان های بدن  در آن توانائی ایجاد تراکم دارند ، 30 سالگی است و  پس از این سن تنها ورزش و فعالیت های مناسب جسمی می تواند به این موضوع کمک کند.  انجام دادن روزانه و منظم حرکات ورزشی در سن سی سالگی به بعد تاثیر بسیار شگرفی بر بالا رفتن تراکم و چگالی استخوان داشته و این موضوع سبب استحکام بیشتر استخوان های این افراد در سنین پیری می شود . برنامه مناسب تغذیه و ورزش در سنین میان سالی همچنین بر کارکرد عضلات و قدرتمند باقی ماندن آن ها در هنگام کهولت نیز تاثیر دارد .

بیماری پوکی استخوان در حالت عادی می تواند برای سلامت فرد خطرناک باشد ولی این خطر زمانی چند برابر می شود که بیمار مبتلا به پوکی استخوان ، به صورت همزمان به دیابت نیز مبتلا باشد . این گروه از بیماران دچار اختلال حاد در سوخت و ساز و متابولیسم استخوانی شده و عموما آزمایش تراکم استخوان این افراد نشان دهنده شرایط بحرانی و غیر عادی است .

دکتر Irene Kuehrer متخصص غدد در این مورد گفت : ورزش و تمرینات بدنی می تواند حتی به عنوان بخشی از روش درمانی بیماران مبتلا به پوکی استخوان استفاده شود . البته این روش درمانی باید حتما همراه با رژیم مناسب غذائی و داروئی سرشار از کلسیم باشد .  متاسفانه در حال حاضر تمایل به داشتن اندام لاغر و مانکن مانند سبب شده که بدن بسیاری از افراد جوان و میانسال از نظر تغذیه دچار مشکل شده و مواد غذائی لازم را دریافت نکنند این موضوع همراه با استفاده گسترده از فست فودها سبب شده تا میزان کلسیم دریافتی بدن این افراد بسیار کمتر از حد مجاز باشد .

موضوع بسیار مهم دیگر در ارتباط با بیماری پوکی استخوان ، دریافت میزان کافی از ویتامین دی است که نقشی مهم در بدن انسان ایفا می کند. کمبود این ویتامین نیز می تواند تاثیرات مخربی بر بافت استخوانی انسان گذاشته و سبب اختلال در کارکرد عادی آن شود .

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا