عمل پیوند سلول های بنیادی قرنیه چشم در اصفهان انجام شد

 در این عمل، سلول های بنیادی قرنیه چشم به قرنیه چشم یک بیمار 26 ساله پیوند زده شد. 
پیش از این پیوند سلول های قرنیه چشم در بیمارستان های تهران انجام شده بود و اصفهان دومین استان کشور است که امکان انجام این عمل در آن فراهم شده است. 
جراح چشم و فوق تخصص قرنیه که این عمل جراحی را انجام داد، در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این شیوه درمان برای بیمارانی استفاده می شود که سلول های قرنیه چشم آنها بدلیل سوختگی ناشی از اسید، حرارت یا بیماری های مادرزادی دچار آسیب شده باشد. 
دکتر احمدرضا خلیلیان با اشاره به اینکه سلول های آسیب دیده قرنیه چشم قابلیت همانندسازی ندارد، افزود: از بین رفتن این سلول ها باعث می شود تا بتدریج قرنیه دچار کدورت و بافت های مجاور مثل ملتحمه و عروق به سمت قرنیه تهاجم پیدا کند و بیمار دچار کوری قرنیه شود. 
این پزشک فوق تخصص قرنیه توضیح داد: در روش پیوند سلول های بنیادی قرنیه، ابتدا از قرنیه دیگر چشم سالم بیمار نمونه برداری می شود یا در صورتی که بیمار از ناحیه دو چشم بینایی خود را از دست داده باشد، از سلول های قرنیه یکی از بستگانش در حد دو میلیمتر نمونه برداری صورت می گیرد و برای تکثیر به پژوهشکده رویان در تهران ارسال می شود. 
وی با اشاره به اینکه این سلول ها پس از دو یا سه هفته به اندازه کافی تکثیر و آماده پیوند می شود، افزود: با عمل جراحی، سلول های آسیب دیده قرنیه بیمار برداشته و سلول های کشت شده جایگزین آنها می شود. 
دکتر خلیلیان اضافه کرد: انجام این عمل باعث می شود تا بتدریج کدورت قرنیه برطرف و از تهاجم بافت های اطراف جلوگیری شود و بیمار سلامت بینایی خود را به دست آورد. 
وی افزود: این روش نخستین بار در اصفهان انجام می شود و بر اساس مطالعات انجام شده بیش از 60 تا 70 درصد عمل های انجام شده بااین شیوه موفقیت آمیز بوده است. 
وی ابراز امیدواری کرد: این بیمار طی دو یا سه هفته آینده بینایی خود را به دست آورد. 
رئیس مجتمع تخصصی و فوق تخصصی فارابی اصفهان نیز در این باره به ایرنا گفت: این بیمار دو سال قبل از ناحیه قرنیه چشم دچار آسیب شد و بینایی خود را از دست داد. 
دکتر سید مجتبی طلایی افزود: این بیمار پیش از این چهار بار تحت عمل جراحی قرنیه چشم قرار گرفته بود اما عمل های انجام شده بر روی قرنیه چشم او نتیجه بخش نبود. 
وی افزود: تیم پزشکی به ریاست دکتر احمدرضا خلیلیان به این نتیجه رسیدند که او را تحت عمل پیوند سلول های بنیادی قرنیه قرار دهند. 
رئیس مجتمع درمانی تخصصی و فوق تخصصی فارابی اصفهان با بیان اینکه با همکاری پژوهشکده رویان سلول های بنیادی تکثیر یافته قرنیه چشم این بیمار امروز برای پیوند مهیا شد، افزود: امروز موفق شدیم این عمل جراحی را پس از دو ساعت و 30 دقیقه انجام دهیم. 
وی در باره هزینه انجام این عمل جراحی گفت: سازمان های بیمه گر بدلیل نادر بودن، این نوع جراحی را تحت پوشش قرار نمی دهند و بیمار امروز نیز از تمکن مالی برخوردار نبود. 
دکتر طلایی ادامه داد: 50 درصد هزینه پژوهشکده رویان را خود پزشک جراح (احمدرضا خلیلیان) تقبل کرد و هزینه بیمارستانی را نیز از منابع برنامه نظام سلامت پرداخت خواهد شد. 
وی در باره دلیل انتخاب مجتمع درمانی تخصصی و فوق تخصصی فارابی اصفهان برای انجام این عمل گفت: این مجتمع بعنوان اورژانس شرق اصفهان فعالیت خود را از یکسال قبل آغاز کرد و اکنون از امکانات خوبی برخوردار است. 
رئیس مجتمع تخصصی و فوق تخصصی فارابی اصفهان افزود: کلیه امکاناتی که برای انجام این عمل جراحی لازم بود در این بیمارستان مهیاست و دکتر جراح نیز احساس کرد در این بیمارستان همکاری خوبی برای ارائه به بیمار وجود دارد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا