گزارش تصویری از کلیسای نمکی در اعماق زمین

پلان کلیسا دارای سه بخش مجزا است که به روایتی به سه مرحله تولد ، زندگی و مرگ حضرت عیسی (ع) اشاره می کند و تمامی تزئینات و دیواره ها و مجسمه های آن از جنس نمک ، آن هم از نوع نمک خوراکی ساخته شده است . مردم کلمبیا نسبت به این کلیسا تعصب خاصی داشته و آن را مهمترین میراث سرزمین خود می دانند . بسیاری این کلیسا را نقطه عطفی در معماری مدرن کلمبیا دانسته و آن را با نام جواهر معماری کلمبیائی به جهانیان معرفی می کنند و به این ترتیب این کلیسا دارای اهمیت مذهبی ، هنری – علمی و گردشگری فراوانی است .

شگفتی های این معدن نمک تنها منحصر به کلیسای نمکی نیست زیرا این کلیسا تنها بخشی از تاسیسات زیر زمینی موجود در این معدن است که عبارتند از : پارک نمکی ، موزه معدن  ، مواد معدنی و زمین شناسی و منابع طبیعی .

این معدن نمک در منطقه زیپاکوئیرا در حدود 250 میلیون سال پیش و در زمانی که تمامی آمریکا زیر دریا قرار داشت به وجود آمده و سپس همزمان با شکل گیری کوه های آند از زیر آب خارج شده است .

یکی از مواردی که موجب رونق گرفتن این مجموعه زیر زمینی شده است ، نزدیکی آن به شهر بوگوتا یعنی پایتخت کشور کلمبیا است . این معدن و تاسیسات زیر زمینی آن در فاصله 50 کیلومتری شمال این شهر قرار دارند و گردشگران به راحتی می توانند به آن رفت آمد نمایند . این معدن در طول تاریخ مورد استفاده اقوام گوناگون ساکن در منطقه از جمله سرخپوستان آمریکائی بوده و قدیمی ترین شواهد استخراج آن به قرن پنجم میلادی باز می گردد .

اولین بخش این کلیسای نمکی  در سال 1932 ساخته شد ، زمانی که  کارگران معدنچی شاغل در این منطقه در زیر زمین یک محراب کوچک ایجاد کرده بودند که در حین کار  بتوانند به عبادت و نیایش پرداخته و سپس به سر کارشان بازگردند رفته رفته این محراب کوچک پاسخگوی تعداد زیاد مراجعه کنندگان نبوده و در سال 1950 بنا شد کلیسائی بزرگتر در داخل معدن زیر زمینی ساخته شود و سرانجام در سال 1954 ساختمان این کلیسای بزرگ و عجیب در زیر زمین به پایان رسید . نمونه مشابه کلیسا در زیر زمین تنها در یک مورد در کشور لهستان گزارش شده است که به نام معدن نمک کراکف  ویلیچکا شناخته می شود که در شهری به همین نام در جنوب کشور لهستان قرار گرفته است . البته باید توجه داشت که کلیسای نمک لهستانی به مراتب از این کلیسای کلمبیائی کوچکتر است . با توجه به اینکه کلیسای نمکی زیپاکوئیرا در زیر زمین ساخته شده نیاز به وجود تجهیزات پیشرفته و امکانات خاصی برای حفاظت از جان بازدیدکنندگان و افرادی است که برای عبادت به آن مراجعه می کنند . به همین دلیل کلیه تجهیزات مورد نیاز توسط دولت کلمبیا در این معدن نصب شده است . این موضوع در کنار وجود آثار هنری ارزشمند موجود در معدن سبب شد تا  در سال 1990 ارزش تقریبی کلیسا و تزئینات و تجهیزات آن چیزی در حدود دویست و نود میلیون دلار تخمین زده شود .  اصلی ترین بخش های این کلیسا عبارتند از :

  • مرکز صلیب ها : در ورودی کلیسای اصلی 14 کلیسای کوچک قرار دارد که نشاندهنده آخرین سفر حضرت عیسی (ع) است .
  • گنبدخانه : در انتهای راه پله منتهی به زیر زمین قرار گرفته مسیر ورودی به آن پیچ در پیچ و گمراه کننده است .
  • سه سالن کلیسا که هر یک دارای تزئینات خاص خود و تصاویری شامل مراحل مختلف زندگی عیسی مسیح ، آفرینش حضرت آدم و سایر داستان ها و روایات مذهبی هستند .

گردشگران پس از دیدن بخش های مختلف کلیسا می توانند به پارک نمکی هم سری زده و از دیدنی های آن بازدید کنند . این پارک دارای مساحتی بالغ بر سی و دو هکتار است و بازدیدکنندگان در آن می توانند آثار هنری ، مراحل کاووش در معدن ، نمایشگاه زمین شناسی و مراحل استخراج معدن بدون رساندن آسیب به محیط زیست را مشاهده کنند .

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا