امکان تفکیک بین ریاضیات محض و کاربردی وجود ندارد

سینا پرس: دکتر محمدعلی دهقان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به مهم ترین اولویت های پژوهشی کشور در زمینه رشته ریاضی گفت: از مهم ترین اولویت های پژوهشی کشور در زمینه ریاضی می توان به پرداختن به رشته های به اصلاح بین رشته ای مرتبط با ریاضی مثل ریاضیات مالی، نانوتکنولوژی، زیست ریاضی، ریاضیات مرتبط با فازی ها، موجک ها و قاب ها و به طور کلی ریاضیات کاربردی اشاره کرد که البته زمینه تامین همه این نیازها، ارتقای سطح ریاضیات محض در کشور است.

 

دهقان افزود: وقتی ریاضی به عنوان یکی از علوم پایه توسعه پیدا می کند باعث می شود که همه گرایشات و همه علوم مرتبط با آن توسعه پیدا کنند. در کشوری که زیرساخت های ریاضی ضعیف باشد، علوم مرتبط با آن از جمله علوم فنی و مهندسی و حتی پزشکی و رشته های ادبی هم رشد کندی دارند.

 

رییس انجمن ریاضی ایران خاطرنشان کرد: خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا، وقتی دچار رکود علمی می شوند، علوم پایه  به ویژه ریاضی و فیزیک را تقویت می کنند. در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا این تقویت انجام شده است و کشور ما هم نیاز دارد که به علوم پایه اهمیت بیشتری بدهد تا توسعه کلیه علوم صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: یکی از شاخصه های مهمی که برای پیشرفت علوم لازم است، ارتباط با جهان است و اگر این ارتباط مختل شود، پیشرفت کشور با مشکل مواجه می شود.

رییس انجمن ریاضی ایران با اشاره به مشکل این انجمن برای تامین مبلغ 5000 یورو جهت پرداخت حق عضویت در اتحادیه بین المللی ریاضیات (IMU) متذکر شد: برای این منظور با وزارتخانه ها و نهادهای مختلف مکاتبه کردیم تا از تعلیق عضویت کشورمان در این اتحادیه جلوگیری کنیم که توفیقی حاصل نشد و در نهایت از جیب اعضای انجمن، حق عضویت را پرداخت کردیم.

دهقان با بیان اینکه اکنون در دنیا دیگر بین ریاضی محض و کاربردی تفکیکی قائل نمی شوند چون این دو به شدت در هم تنیده اند، افزود: آنچه که امروز در ریاضیات محض تولید می شود، 10، 20 یا 100 سال آینده جنبه کاربردی پیدا خواهد کرد. سال های سال، اعداد مختلط به شکل تجرد دیده می شد و گمان می کردند که این مبحث، کاملا محض است و دنیا هیچ وقت به آن نیاز ندارد اما الان در تمام علوم مهندسی، اعداد مختلط کاربرد پیدا کرده است. بنابراین نمی توان گفت که می شود ریاضیات محض را تقویت نکرد و تنها به ریاضیات کاربردی پرداخت. کشور ما باید در هر دو این زمینه ها بیشتر کار کند.

وی در پایان تاکید کرد: توقع ما از جامعه علمی ایران این است که بیش از پیش به تقویت علوم پایه و ریاضیات بها دهند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا