ایران موفق ترین کشوردرغرب آسیا و شمال آفریقا از لحاظ پیوند اعضا

دکتر علی اکبر ولایتی درمراسم رونمایی از کتاب مصور اهدای عضو ' 8=1 ' برگزار شد افزود: پیوند اعضا از سال ها قبل در مرکز آموزشی و درمانی دکتر مسیح دانشوری شروع شده است و هم اکنون پیوند ریه، قلب و کلیه در این مرکز انجام می شود.

وی با بیان اینکه در زمینه پیوند اعضا این مرکز موفقیت های بسیار خوبی داشته است، افزود: نحوه ارتباط گیری با مردم باعث شده است که تاکنون یک میلیون و 600 هزار نفر کارت اهدای عضو را پر کنند و امیدواریم که این حرکت گسترش بیشتری هم داشته باشد.
ولایتی با اعلام این مطلب که تاکنون بیش از200 پیوند قلب و بیش از100 پیوند ریه در این مرکز انجام شده است که در نوع خودش کم نظیر است ، تصریح کرد: ایران از لحاظ پیوند موفق ترین کشور در غرب آسیا و شمال آفریقا است و امیدواریم با توسعه اتاق های عمل پیوند از 6 به 12 اتاق عمل، عمل پیوند لوزالمعده هم در این مرکز انجام شود.
در ادامه مراسم حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی سخنانی گفت:اگر تدبیری اندیشیده شود ما می توانیم در بحث تشویق مردم به اهدای عضو کمک حال دوستان باشیم.
وی با اعلام این که جنبه های فقهی و حقوقی اهدای عضو در کشور حل شده است، گفت: با تشریک مساعی و همکاری می توانیم در این عرصه انسانی گام های بیشتری برداریم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اعلام این مطلب که مردم موضوع پیوند را با دقت پیگیری می کنند، افزود: به نظر می رسد با اطلاع رسانی بیشتر بعد از پیوند عضو به مردم شاهد اثربخشی بیشتری برای استقبال از اهدای عضو باشیم.
دکتر مسلم بهادری استاد پاتولوژی ایران ضمن اشاره به اینکه قبل از انجام عمل پیوند عضو در مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری ما سالانه فقط یکی یا دو مورد پیوند داشتیم، گفت: اما از هنگامی که پیوند اعضا در این مرکز آغاز شد، صدها نفر در این مرکز و هزاران نفر دیگر در مراکز درمانی دیگر تحت عمل پیوند عضو قرار گرفتند.
وی افزود: مهمتر از پیوند عضو که در این مرکز انجام می شود، عمل فراهم آوری و تهیه عضو پیوندی است که متأسفانه هنوز این فرهنگ در کشور جا نیفتاده است.
بهادری با اشاره به این که یک مرگ مغزی می تواند جان هشت نفر را نجات دهد تصریح کرد: سالانه چندین هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می شوند که می توانند جان هزاران نفر را نجات داده و به آنان زندگی جدید اهدا کرد.
در پایان مراسم علاوه بر رونمایی از این کتاب، دکترعلی اکبر ولایتی با تقدیم لوح تقدیر از خانم شقایق مرادیان نژاد عکاس کتاب مصور اهدای عضو' 8=1' تقدیر به عمل آورد.
واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای اولین بار در جهان اقدام به انتشار کتاب مصور و مستند اهدای عضو به دو زبان فارسی و انگلیسی کرده این کتاب مصور شامل 42 تصویر از مراحل اهدای عضو از بخشندگان زندگی، گیرندگان عضو و لیست انتظار است که با همکاری خانم دکتر صادق بیگی رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه تهیه شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا