علت تحریم جشنواره فجر مساعد نبودن آب و هوای جامعه است

جشنواره فجر 1401 به حساس ترین جشنواره طول تاریخ بدل شد. از میان تمام بازیگران شناخته شده یا متوسط کشور تنها مصطفی زمانی و ابوالفضل پورعرب حاضر به شرکت در آن شدند. تقریباً هیچ کارگردان غیر دولتی نیز حاضر نشد در این رویداد مهم هنری حضور یابد.

به گزارش سیناپرس، چند هنرمند بین المللی نیز که فیلم های آنها در این جشنواره به نمایش درآمد اعتراض خود را نشان دادند، اعتراضی که با واکنش منفی مقامات وزارت ارشاد مواجه شد. این نهاد اعلام کرد که حق کپی رایت فیلم ها را خریداری کرده و بازیگران و کارگردان حق اعتراض ندارد. در خصوص علل مختلف عدم تمایل هنرمندان به حضور در این رویداد با یک استاد رشته جامعه شناسی گفتگو کردیم.  

امان الله قرائی مقدم نویسنده کتاب جامعه شناسی هنر در خصوص به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: به نظر می رسد اتفاقات جشنواره فجر امسال در سطح گسترده ای و با حساسیت بالایی از سوی آحاد جامعه دنبال شد، باید گفت؛ فضای جامعه شناختی هر کشور و جامعه، آب و هوایی دارد. علاوه بر وضعیت جوی و اقلیم،آب و هوای جامع شناسانه نیز مهم است. هنرمندان به این دلیل در جشنواره فجر شرکت نکردند، که از نظر آنها آب و هوای جامعه مساعد نبود.

این جامعه شناس در ادامه افزود: ژوزف شون پیتر استاد آلمانی هاروارد برای رشد اقتصادی، شکوفایی و بالندگی هر جامعه ای 12 شرط مطرح کرده است، یکی از شروط مهم او مساعد بودن آب و هوا و حال عمومی جامعه است. سنجش این حال جمعی و آب و هوای اجتماعی به دماسنج هایی نیاز دارد.بنابراین افراد با حرکت هایی که انجام می دهند، این حال جمعی را تحت الشاع قرار می دهند و یا حرکت های خود آنها متاثر از این آب و هوای اجتماعی است.

وی تاکید کرد: عدم شرکت قاطبه هنرمندان سرشناس در جشنواره فجر نشان می دهد که آنها شرایط عمومی جامعه را در نظر گرفته اند. یک روح همبستگی جمعی در جامعه شکل گرفته است که به روحیه فردی اولویت دارد.

قرائی مقدم اظهار کرد: بر اساس منطق جامعه شناسی هنر، هنرمندان برگزیده جامعه، تیزبین هستند و این توان را دارند که هیشه یک گام فراتر از جامعه ای که در آن زیست می کنند، گام بردارند. هنرمند نمی تواند نسبت به اوضاع و احوال جامعه ای که در آن زندگی می کند، بی تفاوت باشد.

وی تاکید کرد: روح جمعی در حال حاضر بر روح فردی هنرمند سیطره پیدا کرده و  همین مساله باعث شد که هنرمندان از حضور در جشنواره فجر کناره گیری کنند. این جامعه شناس تاکید کرد: هنرمند توانا، این هوشیاری را دارد که درک کند، خواسته واقعی جامعه و مردمی که حیاتش به حیات آنها وابسته است، از او چه درخواستی دارد. بتهون ، چایکوفسکی و ریورا اگر توانستند جریان ساز باشند، به این علت بود که به روح جمعی بی تفاوت نبودند و به خواست جامعه احترام می گذاشتند،البته در این بین دیده شد که عده ای محدود و کمتر شناخته شده در این جشنواره شرکت کردند، این امر هم طبیعی است و همیشه عده‌ای با شاخص های ترس یا طمع خلاف خواست ملی حرکت می کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: بر عکس آنچه برخی می پندارند، جامعه یک موجود پویا و زنده است، هر جامعه ای، هنرمندانی را که بر اساس منافع شخصی و نه جمعی، عمل نمایند را ایزوله کرده و در نهایت منزوی می سازند.

به گزارش سیناپرس، در نهایت باید گفت، بزرگترین جشنواره هنری کشور که هرساله میزبان هنرمندان و مردم با انبوهی از جمعیت بود و حتی برای خرید بلیط های این جشنواره انواع بازار سیاه شکل می گرفت،امسال بی رونق و رمق، خالی از هنرمندان و مردم برگزار شد ،تا جایی که بلیط هایش در ارگان های دولتی دست به دست شد تا شاید کسی از آن استقبال کند؛ هرچند نظر مسوولین چیز دیگری بود.

گزارش:هیرش سعیدیان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا