انتشار جعلی اطلاعات باعث استعفای یک پژوهشگر دانشگاهی شد

دکتر چانگ اویانگ (Chung Owyang) رئیس سابق بخش گوارش دانشگاه میشیگان، اخیرا از سمت خود به دلیل ادعای جعلی بودن داده های مربوط به میلیون ها دلار تحقیقات فدرال استعفا داد. در ادامه، دانشگاه آزمایش‌ های اویانگ را تقلبی تلقی کرده و درخواست لغو پنج مقاله دانشگاهی او را مطرح کرد.

به گزارش سیناپرس، یکی از مقالات پس گرفته شده در مجله فیزیولوژی عصبی در سال ۲۰۰۳ منتشر شده، در حالی که چهار مقاله دیگر پس گرفته شده در اصل در مجله آمریکایی فیزیولوژی در سال های ۲۰۰۵، ۲۰۰۸، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ منتشر شده اند.

سخنگوی دانشگاه کیم بروخویزن (Kim Broekhuizen) در این باره گفت: دفتر معاونت تحقیقاتی، سیاست ‌های دانشگاه و الزامات آموزشی را برای رسیدگی به مسائل مربوط به تخلفات تحقیقاتی ارتقا می ‌دهد.

او در ادامه گفت: دانشگاه متعهد به تقویت و حمایت از بالاترین استانداردهای اخلاقی در انجام تحقیقات است.

تحقیقات اویانگ شامل مطالعه مغز و واکنش‌ های هورمونی به محرک‌ های مختلف از طریق آزمایش موش ‌ها بود.به گزارش سیناپرس، جالب اینجاست که یک گروه حامی حیوانات نیز در این باره ابراز نگرانی کرده که حیوانات به طور غیراخلاقی در یک محیط آزمایشی مورد استفاده قرار می گرفتند، زیرا استفاده از موش ها به داده های جعلی کمک می کرد.

همچنین کارشناسان اعلام کردند: دانشگاه میشیگان باید پول کمک مالی مربوط به این مورد تقلب تحقیقاتی را به مؤسسه ملی بهداشت بازپرداخت کند، زیرا دولت فدرال آنچه را که برای آن پرداخت کرده است، دریافت نکرده است.

محققان از اطلاعات و نتایج مطالعات قبلی به منظور اطلاع رسانی به فرضیه ها و ایجاد سؤال برای تجزیه و تحلیل بیشتر استفاده می کنند بنابراین یکی از پیامدهای اصلی ساخت داده در تحقیقات این است که ممکن است در آینده منجر به موارد بیشتر تقلب شود.

به گزارش سیناپرس، کارشناسان اعلام کردند: آزمایش‌های جعلی مانند این برای سال ها منجر به تولید داده‌ های جعلی می شود و این موضوع یک اثر آبشاری دارد و موج گسترده ای از تقلب را ایجاد می کند.

به گفته بروخویزن، دانشگاه در تلاش است تا از تکرار تحقیقات تقلبی جلوگیری کند و برنامه‌ های آتی را برای پرورش و ارتقای یکپارچگی در تحقیقات دانشگاهی را ترسیم کند.

بروخویزن در خاتمه گفت: دانشگاه یک دفتر مرکزی مستقل اخلاق، یکپارچگی و انطباق ایجاد خواهد کرد که مسئول بررسی روندها، فرآیندها، زمینه‌ های نگرانی و کلیات اخلاقیات، صداقت و مسائل مربوط به انطباق است.

منبع: michigandaily