این دستگاه می تواند تومور مغزی را از نمونه ادرار تشخیص دهد

در یک پیشرفت شگفت انگیز، دانشمندان دستگاهی ساخته اند که می تواند پروتئین غشایی کلیدی را شناسایی کند که می تواند برای تشخیص تومورهای مغزی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان اعلام کردند:به کمک این دستگاه می توان از آزمایش های تهاجمی برای تشخیص تومورها جلوگیری کرد. یافته های این مطالعه که توسط محققان دانشگاه ناگویا در ژاپن انجام شده است، اخیرا در مجله ACS Nano منتشر شده است.

به گفته دانشمندان، این نتایج به یافتن راه هایی برای تشخیص انواع دیگر سرطان ها کمک می کند. تیم محققان دریافتند که وجود وزیکول ‌های خارج سلولی مرتبط با تومور (EVs) در ادرار فرد می‌ تواند نشانه ‌ای از ابتلای فرد به تومور مغزی باشد.

جالب توجه است که وزیکول ‌های مرتبط با تومور یافت شده در بیماران سرطان مغز دارای انواع خاصی از آر ان ای و پروتئین های غشایی هستند و می توان از آنها برای تشخیص وجود سرطان و پیشرفت آن استفاده کرد.

بر اساس بیانیه منتشر شده توسط دانشگاه ناگویا، تاکائو یاسویی (Takao Yasui) یکی از پژوهشگران مطالعه گفت که بیوپسی مایع را می توان با استفاده از بسیاری از مایعات بدن انجام داد و آزمایش ادرار مزایای زیادی دارد. وی در ادامه افزود که آزمایش ادرار روشی موثر، ساده و غیر تهاجمی است.

در طول این مطالعه، دانشمندان با استفاده از این دستگاه، دو نوع خاص از پروتئین های غشایی را از نمونه ادرار بیماران مبتلا به تومور مغزی شناسایی کردند. این پروتئین های غشایی با نام های CD31 و CD63 شناخته می شوند. دانشمندان ادعا می کنند اگر پزشکان بتوانند این پروتئین های نشان دهنده را تشخیص دهند، می توانند بیماران مبتلا به تومور را قبل از بروز علائم شناسایی کنند.

به گفته یاسویی، در حال حاضر روش‌ های جداسازی و تشخیص وزیکول ‌های مرتبط با تومور به بیش از دو ابزار و یک سنجش برای جداسازی و سپس تشخیص نیاز دارند. او افزود، با این حال، سنجش نانوسیم یکپارچه می ‌تواند با استفاده از یک روش ساده، وزیکول ‌های مرتبط با تومور را جدا کرده و شناسایی کند.

یاسویی همچنین ادعا کرد که کاربران می ‌توانند نمونه‌ ها را از طریق سنجش نانوسیم اجرا کنند و با تغییر انتخابی آن برای شناسایی پروتئین ‌های غشایی خاص در داخل وزیکول ‌ها برای تشخیص انواع دیگر سرطان در آینده، تغییر دهند.

به گزارش سیناپرس، محققان انتظار دارند که تجزیه و تحلیل سطح بیان پروتئین های غشایی خاص در وزیکول ادراری بیماران را ارتقا دهند که امکان تشخیص زودهنگام انواع مختلف سرطان را فراهم می کند.

مترجم: نداجوادهراتی