تلاش برای دستیابی به دی ان ای ژاندارک

به گفته پژوهشگران ، بیماری صرع معمولا هنگامی رخ می دهد که سیگنال های عصبی در مغز به درستی عمل نکره و فرمان های مناسب حرکتی به عضلات منتقل نمی شوند. این عارضه می تواند به صورت شنیدن صداهای ناهنجار نیز توسط بیمار رخ دهد.

بر اساس متون و مستندات تاریخی، ژاندارک نامه ای را در زمان حیات خود نوشته بود که با لاک قرمز و موی سر وی مهر و موم شده بود و در صورتی که پژوهشگران بتوانند این نامه را پیدا کرده و به بررسی ژنتیکی موی سر وی بپردازند، بخش های نامعلومی از زندگی وی مشخص شده و می توان به طور دقیق اعلام کرد که آیا این قهرمان ملی فرانسه از بیماری صرع و توهم شنیداری رنج می برد یا خیر؟

در این مطالعات دو پژوهشگر به نام های جوزپه دی اورسی از دانشگاه فوگیا به همراه پائولو تینوپر از دانشگاه بولونیا با بررسی دقیق تر اسناد و مدارک باقی مانده از قرن پانزدهم میلادی به مطالعه دقیق روند اتهامات ژان دارک به ارتداد و جادوگری از سوی کلیسا پرداختند.

در متون تاریخی و اسناد باقی مانده از این رویداد ذکر شده است که ژان دارک ادعا می کرده صداهای قدیسین مسیحیت را می شنود. به باور پژوهشگران این علائم از نشانه های بیماری صرع ایدیوپاتیک است که در آن فرد دچار توهم شنیداری شده و اصواتی غیر واقعی را می شنود. این نوع از صرع مرتبط با نوعی اختلال ژنتیکی بوده و با ژن های خاصی در ارتباط است که معمولا از والدین به فرزندان به ارث می رسد.

جوزپه دی اورسی و پائولو تینوپر برای بررسی دقیق این موضوع در جستجوی به دست آوردن نمونه ای از دی ان ای ژان دارک هستند تا آن را مورد آنالیز و بررسی ژنتیکی قرار دهند. بر اساس متون و مستندات تاریخی، ژاندارک نامه ای را در زمان حیات خود نوشته بود که با لاک قرمز و موی سر وی مهر و موم شده بود و در صورتی که پژوهشگران بتوانند این نامه را پیدا کرده و به بررسی ژنتیکی موی سر وی بپردازند، بخش های نامعلومی از زندگی وی مشخص شده و می توان به طور دقیق اعلام کرد که آیا این قهرمان ملی فرانسه از بیماری صرع و توهم شنیداری رنج می برد یا خیر؟

تا کنون پژوهشگران نتوانسته اند به سندی قطعی در این مورد دست پیدا کنند و تلاش برای یافتن نامه مورد نظر ادامه دارد. ژان دارک در ششم ژانویه سال 1412 میلادی در شهر کوچک لورن در فرانسه به دنیا آمده و در سی ام می سال 1431 میلادی و در سن نوزده سالگی سوزانده شد.  وی در جنگ های صد ساله رهبری نیروهای فرانسوی بر علیه انگلیسی ها را بر عهده داشته و به همین دلیل در فرانسه به عنوان یک قهرمان از وی یاد می شود. با تلاش انگلیسی ها؛ اتهام وی ارتداد عنوان شده و به همین دلیل وی توسط مسئولان کلیسا مجرم شناخته شده و به مجازات محکوم شد. البته چندی بعد در سال 1456 کلیسای کاتولیک شرافت وی را پذیرفته و تبرئه شد.

منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا