بیشتر برنامه های رژیم کالری شمار اشتباه می کنند

امروزه چاقی و اضافه وزن به یک معضل عمومی تبدیل شده و به همین دلیل بسیاری از مردم در تلاش هستند تا با پایش و کنترل میزان کالری موجود در رژیم غذایی خود، وزنشان را در محدوده مناسب نگهدارند. متاسفانه مطالعات جدید نشان می دهد بیشتر برنامه های کالری شمار موجود، اشتباه کرده و شما را به دردسر می اندازند.

به گزارش سیناپرس، برخی افراد با وسواس زیادی به بررسی و محاسبه کالری مصرفی خود در طول روز می پردازند. در واقع کالری ها به ما ایده ای درباره میزان انرژی موجود در غذاها و نوشیدنی ها می دهند و در دهه های اخیر شاهد شکل گیری یک نوع وسواس برای رژیم های غذایی بودیم. به طور کلی گفته می شود که زنان به ۲ هزار کالری و مردان به ۲ هزار و ۵۰۰ کالری در طول روز نیاز دارند.

متاسفنه این باور غلط بوده و نمی توان یک الگوی کالری شماری عمومی برای همه افراد تجویز کرد، زیرا به گفته متخصصین، دریافت ایده ‌آل کالری روزانه به موارد متعددی بستگی داشته و بر اساس فاکتورهایی چون سن، متابولیسم و سطح فعالیت افراد، متفاوت است.

دکتر دوآن ملور (Duane Mellor)  ، سخنگوی انجمن رژیم غذایی بریتانیا و متخصص تغذیه در این رابطه می گوید: کالری ها واحدهای نظری خوبی برای محاسبه میزان انرژی دریافتی ما هستند، اما معمولا روش های کالری شماری ناقص بوده و دارای ایراداتی هستند. در حالی که یک فندق حاوی مقدار مشخصی پتانسیل انرژی است، وقتی خورده می شود به انرژی بسیار زیادی برای تجزیه نیاز دارد و به همین دلیل بخش زیادی از این انرژی در فرایند هضم از بین می رود.

این موضوع به دلیل انرژی درون فیبر است که بدن ما نمی تواند آن را تجزیه کند. در حالی که دریافت همان میزان کالری از کربوهیدرات های ساده از قبیل نودل های فوری یا ماکارانی بسیار آسان تر است.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگری به نام کوین هال در وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده آمریکا در مطالعات خود به بررسی این موضوع پرداخته و دریافت که خوردن غذا های فوق فرآوری شده در مقایسه با غذا های فرآوری نشده منجر به دریافت انرژی بیشتر و افزایش وزن می شود. این موضوع در حالی است که کالری موجود در هر دو ماده یکسان بوده و تفاوت در روند هضم ان ها ایجاد می شود. در واقع مواد غذایی مختلف علی رغم داشتن کالری یکسان، قند، چربی، سدیم، فیبر و درشت مغذی ها می توانند سطح انرژی متفاوتی به انسان ارائه کنند.

به گزارش سیناپرس، اگرچه روی مواد غذایی مختلف، میزان کالری آن ها درج می شود اما این عدد تنها کالری موجود در این ماده غذایی خاص است و میزان دریافت انرژی از آن ماده غذایی بر اساس فرایند هضم می تواند تا ۲۰ درصد با عدد اولیه که روی محصول اعلام شده است، تفاوت داشته باشد.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا