داروی کاهش کلسترول چه خواصی دارد؟

استاتین ها یکی از رایج ترین داروهایی هستند که بیش از ۲۰۰ میلیون نفر آن را مصرف می کنند. استاتین ها برای کاهش خطر بیماری قلبی و سکته با کند کردن تولید کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) در کبد طراحی شده اند.

به گزارش سیناپرس، کلسترول LDL بالا یا کلسترول بد می تواند باعث سخت شدن و باریک شدن رگ های خونی شود. اگر رگ‌ های خونی باریک شوند، بدن نمی ‌تواند به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن دریافت کند که این موضوع می‌ تواند منجر به سکته شود. به گفته محققان برای بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، فواید استاتین ها بیشتر از عوارض جانبی آن است.

اما، پیشگیری از بیماری قلبی با استاتین ها داستان متفاوتی است زیرا ممکن است نتیجه سلامتی دارو در مقایسه با مضرات آن چندان مثبت نباشد. پژوهشگران توضیح می دهند که درد عضلانی، ضعف عضلانی، مشکل خواب، خستگی، سرگیجه، سردرد و سوء هاضمه عوارض جانبی رایجی هستند که بسیاری از افراد را در مورد مصرف استاتین ها مردد می کند.

دمر مقابل، دستورالعمل‌ ها استفاده گسترده‌تر از استاتین‌ها را توصیه می‌ کنند تا افراد با خطر کمتر بیماری قلبی عروقی واجد شرایط مصرف این دارو باشند. بنابراین، یک تیم تحقیقاتی با هدف بررسی ارتباط بین استاتین ها و عوارض جانبی در افرادی که سابقه قبلی بیماری قلبی عروقی ندارند، تحقیقاتی را انجام داد. محققان همچنین بررسی کردند که آیا انواع و دوزهای استاتین ها در مورد عوارض جانبی تفاوتی ایجاد می کند یا خیر.

در ادامه این تیم پژوهشی ۶۲ کارآزمایی را با ۴ سال پیگیری بررسی کرد. تجزیه و تحلیل ها نشان داد که استاتین ها با افزایش خطر درد عضلانی، مشکلات کبدی و کلیوی و بیماری های چشمی مرتبط هستند. با این حال، این مطالعه هیچ ارتباطی بین استاتین ها و اختلالات عضلانی تایید شده بالینی یا خطر ابتلا به دیابت پیدا نکرد.

پژوهشگران این مطالعه معتقدند:مزایای بالقوه استاتین ها در مقایسه با مضرات آن مطلوب است چراکه شواهد کافی وجود نداشت که نشان دهد دوز یا هر نوع خاصی از استاتین باعث عوارض جانبی کم و بیش می شود.

به گفته دانشمندان، روزوواستاتین، آتورواستاتین و لوواستاتین همگی عوارض جانبی مشابهی نشان دادند و دوز بالاتر آتورواستاتین با اختلال عملکرد کبد مرتبط بود.

به گزارش سیناپرس، به دلیل عوارض جانبی استاتین ها، محققان به دنبال جایگزین هایی برای کاهش کلسترول هستند. یکی از روش ها استفاده از غذاهای طبیعی با خواص کاهش دهنده کلسترول است. به گفته تیم تحقیقاتی، پژوهش ها نشان می دهد که مصرف غذاهایی مانند گردو، شکلات تلخ و اسموتی های حاوی توت فرنگی و موز برای بیماران بسیار مفید است. علاوه بر این، عوارض جانبی مانند درد عضلانی ناشی از مصرف استاتین ها را می توان با ورزش کاهش داد.

مترجم: فاطمه امینی

منبع: spring

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا