شبیه سازی موفقیت آمیز سه ابر گاو پربازده

رسانه های دولتی چین گزارش دادند:دانشمندان چینی با موفقیت سه ابر گاو را که می توانند مقدار غیرعادی و بالایی شیر تولید کنند، شبیه سازی کرده و از آن به عنوان پیشرفتی برای صنعت لبنیات چین برای کاهش وابستگی به نژادهای وارداتی یاد کردند.

به گزارش سیناپرس، به گفته محققان این سه گوساله که توسط دانشمندان دانشگاه علوم و فناوری کشاورزی و جنگلداری پرورش داده شده اند، در منطقه نینگشیا در هفته گذشته متولد شدند. آنها از گاوهای بسیار پربار از نژاد هلشتاین فریزین که منشا آن هلند است، شبیه سازی شده اند.

جالب اینجاست که حیوانات به وجود آمده قادر به تولید ۱۸ تن شیر در سال یا ۱۰۰ تن شیر در طول عمر خود هستند. به گفته دانشمندان این میزان تقریباً ۱.۷ برابر میزان شیری است که یک گاو متوسط در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ تولید کرده است.

در این راستا یکی از مقامات شهر وولین در نینگشیا گفت که اولین گوساله شبیه سازی شده در ۳۰ دسامبر مصادف با ۱۰ دی ۱۴۰۱ به دلیل اندازه نسبتاً بزرگ ۵۶.۷ کیلوگرم با عمل سزارین به دنیا آمد. گفتنی است که دانشمندان ۱۲۰ جنین شبیه سازی شده از سلول های گوش گاوهای بسیار پربازده ساختند و آنها را در گاوهای جایگزین قرار دادند.

جین یاپینگ (Jin Yaping) دانشمند ارشد این پروژه، تولد ابر گاوها را دستیابی به موفقیتی خواند که به چین اجازه می دهد تا بهترین گاوها را به روشی مقرون به صرفه اقتصادی حفظ کند.

او گفت : تنها پنج گاو از هر ۱۰ هزار  گاو در چین می توانند ۱۰۰ تن شیر را در طول عمر خود تولید کنند که آنها را به منبع ارزشمندی برای پرورش تبدیل می کند. جین گفت، اما برخی از گاوهای پربازده تا پایان عمرشان شناسایی نمی شوند و این امر پرورش آنها را دشوار می کند. بر اساس آمارها، ۷۰ درصد از گاوهای شیری چین از خارج از کشور وارد می شود.

جین یاپینگ در ادامه گفت: ما قصد داریم تا در دو سه سال آینده گله ‌ای متشکل از بیش از هزار گاو پربازده ایجاد کنیم تا به عنوان پایه ‌ای محکم برای مقابله با اتکای چین به گاوهای شیری خارج از کشور و مسئله اختلالات زنجیره تامین مقابله کنیم.

چین در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری در شبیه سازی حیوانات داشته است. در همین رابطه، سال گذشته یک شرکت چینی شبیه سازی حیوانات توانست اولین گرگ قطب شمال را شبیه سازی کند.

به گزارش سیناپرس، پیشتر دانشمندان چینی اعلام کردند که گاوهای شبیه سازی شده با افزایش مقاومت در برابر سل گاوی تولید کرده اند که یک بیماری خطرناک برای گاوها در بسیاری از کشورها محسوب می شود.

مترجم: محسن فلاحی پناه