روایتی تلخ از کودکان مهاجری که آینده ای ندارند

در حال حاضر ۱۴ هزار و ۶۰۰ کودک کار و خیابان در 13 استان کشور شناسایی شده اند؛ کودکانی که شانسی برای آینده ندارند و اغلب در سنین کم مورد بهره کشی جنسی و جسمی قرار می گیرند.

به گزارش سیناپرس، براساس قوانین جمهوری اسلامی کار کودک کمتر از ۱۵ سال ممنوع است. همچنین کار کردن کودکان زیر ۶ سال جرم تلقی می شود اما فقر و بیکاری و همچنین فاصله زیاد حداقل دستمزدها با سبد معیشت خانوارها باعث شده تا امروزه کودکان برخی از خانواده های دهک پایین جامعه وارد بازار کار شوند؛ کودکانی که به جای حضور در کلاس درس و آغوش گرم خانواده باید به میان خیابان ها و انبوهی از خطرات بروند و با کسب درآمدی ولو اندک کمک خرج خانواده هایشان باشند. کودکانی که شانسی برای آینده ندارند و اغلب با کسب حداقل حقوق مورد بهره کشی جسمی و جنسی باندهای مافیایی یا کارفرمایان و افراد دیگر جامعه قرار می گیرند. علاوه بر شمار کودکان کار کشور، هم اکنون پنج میلیون اتباع خارجی در کشور سکونت دارند که اغلب کودکان این قشر از حق طبیعی زندگی محروم هستند و از همان سنین کودکی با دریافت کمترین حق و مزایایی به کار گماشته می شوند.

به گفته محمدرضا حیدرهایی، سرپرست دفتر امور آسیب ‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، در حال حاضر ۱۴ هزار و ۶۰۰ کودک کار و خیابان در کشور شناسایی شده اند که بیشتر آنها در ۱۳ استان اصفهان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، فارس، کردستان، مازندران، هرمزگان و یزد حضور دارند.

وی در این خصوص گفته است: بیش از ۸۰ درصد کودکانی که در خیابان حضور دارند دارای خانواده هستند.  بیش از ۸۰ درصد از این کودکان نیز اتباع خارجی بوده و نزدیک به ۶۰ درصد آنها هم از اتباع غیرمجاز هستند. اغلب خانواده های این کودکان در ایران نیستند و به همراه یک آشنا به ایران آمده اند. سرپرستی این کودکان برعهده آشناهایشان است که آنان را مجبور به کار می کنند.

متاسفانه در ایران با وجود قوانین متعدد و امضای پیمان نامه حقوق کودک از جمله اصل ۳۰ قانون اساسی( مواد ۸۰، ۸۱ و ۸۳ قانون کار) و ماده ۹۳۱ قانون مجازات اسلامی و قانون حمایت از کودکان و نوجوانان اما هنوز بستر مناسبی برای حمایت از این قشر در جامعه فراهم نشده است. به عنوان مثال اخیرا فیلمی از فعالیت یک کودک تبعه افغان به عنوان نیروی پاکبان از سوی شهرداری در فضای مجازی منتشر شده است؛ این فیلم حکایت تلخی از فعالیت یک کودک یازده ساله را به تصویر می کشد. کودکی که فقط در ازای دریافت 2 میلیون تومان حقوق، مشغول به برف روبی یکی از محله های مرفه پایتخت است.

وحید حسین‌ زاده، کارشناس حوزه پیشگیری و آسیب‌های اجتماعی بهزیستی در این خصوص گفته است: هم اکنون یکی از مشکلات حوزه کودکان کار و اتباع خارجی، نبود آمار دقیق و شناسایی آنان است. کار کردن کودکان اتباع خارجی به صورت شخصی و کارگاهی و در قالب شرکت ها یا ادارات، تخلفی آشکار و جرم محسوب می شود و باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. ادارات کار نیز موظف هستند مجموعه های کارگری را به طور مستمر رصد و بررسی و از وقوع چنین تخلفاتی جلوگیری کنند.

هرچند در حال حاضر قانونگذار به روشنی مسئولیت نهادهای متولی را تعیین کرده است اما هنوز جای خالی نظارت در این مقوله مهم بسیار احساس می شود بنابراین انتظار می رود نهادهای متولی برنامه ریزی اساسی و تدبیری درست پیرامون این مساله داشته باشند.

گزارش: نداجوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا