سه عامل اصلی مرگ و میر در اردبیل معرفی شد

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل سه علت نخست مرگ‌و‌میر در استان را بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، سوانح و حوادث عنوان کرد.

به گزارش سیناپرس اردبیل، دکتر محمد جعفرزاده معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر الگوی مرگ و میر به دوران قبل از کرونا بازگشته است از بیماری‌های قلبی، سرطان و سوانح به عنوان سه علت مرگ و میر در این استان یاد کرد. وی شاخص مرگ خام در استان اردبیل را نیز ۶.۳ درصد ذکر کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اردبیل با تاکید بر لزوم مشارکت سازمان‌های مرتبط در راستای کاهش مرگ و میر ناشی از سوانح و حوادث و آموزش‌های لازم در اصلاح سبک زندگی بیان کرد: پیشگیری از ابتلا و نیز تشخیص به‌موقع در برخی بیماری‌های غیرواگیر می‌تواند نقش به سزایی در کاهش مرگ و میر داشته باشد.

جعفرزاده همچنین به شیوع بالای اضافه وزن و چاقی در بین گروه‌های مختلف سنی و درگیری حدود ۷۲ درصد جمعیت این استان با عارضه اضافه وزن و چاقی اشاره کرد و گفت: شیوع اضافه وزن و چاقی در گروه سنی کودکان در کشور ۲۶.۲ درصد اعلام شده در حالی که این رقم در استان اردبیل نزدیک دو برابر میانگین کشوری و حدود ۴۶.۵ درصد است.
وی با هشدار نسبت به عوارض عارضه اضافه وزن و چاقی بر سلامت عمومی جامعه افزود: بر اساس پیمایش کشوری سال ۱۴۰۰ تعداد افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی در تمامی گروه‌های سنی استان اردبیل نسبت به میانگین کشوری بالاست.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، اجرای برنامه ایران اکو در گروه سنی کودکان، غربالگری تغذیه‌ای و تن سنجی مراجعان به پایگاه‌های بهداشتی و خانه‌های بهداشت و فراهم کردن خدمات مشاوره رایگان تغذیه و رژیم درمانی توسط کارشناسان تغذیه در اکثر شهر‌های استان را از جمله برنامه‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل جهت کنترل اضافه وزن و چاقی در این استان اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا